U příležitosti 70. narozenin prezidenta republiky prof. Václava Klause
vyšel slavnostní spis s názvem „Václavu Klausovi“. Statí o vztahu církve
a státu do něho přispěl také pražský arcibiskup Dominik Duka OP.
Listujeme-li sborníky proslovů prezidenta republiky prof.
Václava Klause, nalezneme pasáže, v kterých se dotýká vztahu státu a
církve. To mně přivádí k tomu, abych se v krátkém pojednání pokusil
popsat vývoj tohoto vztahu po současnost z několika hledisek.
Domnívám se, že tato otázka či téma je vlastní pouze západní
civilizaci, která vyrostla jak z biblických, tak antických kořenů a není
možné nezmínit vlivy keltské, germánské či slovanské. Vlivy těchto
etnik a civilizací vytvořily společné dědictví důležité pro vznik
křesťanské civilizace ve 13. století. Kult a racionalita jsou jakýmisi
dvojčaty (katedrála a univerzita) této kultury a civilizace, k nimž
patří neodmyslitelně diskuse či v původním znění disputace, která se
neobejde bez argumentace.
Je proto nutné si uvědomit, že vztah církve a
státu prošel velkou a někdy až příliš bouřlivou diskusí jako i
mocenskými střety. Jedním ze závěrečných bodů tohoto vývoje je
kooperační model, na kterém se podílely evropské dějiny v době
reformace, osvícenství, romantického demokratismu a liberalismu, ale
také zápas s totalitními systémy, jako i moderní současná demokratická
společnost. Vraťme se však k Adamovi.
Kult patří k základním fenoménům života člověka, jak o tom svědčí
archeologie, etnografie, dějiny umění a historie sama. Návrat k
„Adamovi“ nám říká, že náboženský projev, sacrum patří k životu
člověka a lidské společnosti, což ovšem nepopírá další fundamentální
projevy, bez kterých by člověk resp. lidstvo nemohlo existovat. Člověk
není jen individuum, ale rodí se ve společenství, žije v rodině či v
širší rodině a tak se dostáváme k rodovým a později kmenovým
společenstvím. Uvnitř těchto společenství vystupuje v čele kultu obce
patriarcha, kníže či později sám panovník, král, velkokrál nebo císař.
Svatyně jsou středisky náboženského, kulturního, společenského a někdy i
ekonomického života.
Posvátné a světské (sacrum – profanum) se
v duchu původní jednoty synergicky propojují a složitý vývoj
společnosti vede k profesionálnímu povolání těch, kteří se věnují kultu.
Ústřední představitel moci zůstává však garantem a současně i
reprezentantem kultu (můžeme výrazně sledovat tento prvek v životě Otce
vlasti Karla IV.), a i naše knížata, králové byli uvádění do úřadu
uvnitř kultu a hráli určitou roli v kultovním životě společnosti. Nelze
však vždy hovořit o tom, že panovník byl veleknězem resp. hlavním či
největším představitelem. Je to také důsledkem toho, že velké říše
vznikaly sjednocováním malých království, které si uchovaly své kultovní
zvyky a představy. To se tak promítlo do vzniku panteonu bohů, kde je
možno sledovat i mocenský vývoj státních útvarů. Nemluvím jen o
minulosti, náboženská mapa současného světa nám ukazuje roli a význam
tohoto vývoje v Asii, Africe a podobně.
Naše téma musím však přece jen zúžit. Církev (křesťanské církve) se
odvolává na svého zakladatele Ježíše Krista a s ním se dostáváme k
pojetí posvátného a sekulárního v rámci historického vývoje izraelského
národa, jehož dějiny jsou ojedinělé. Bible nám dovoluje sledovat
nastíněný vývoj kultu, chcete-li náboženského života na pozadí
monoteismu od počátku světa. Sledujeme rodinu, rody, kmeny až dojdeme ke
vzniku kmenové federace a její tvůrce Mojžíš přestaví Boha definicí v
duchu semitské mentality: Ten, který je – Jahve. Mojžíš říká, že on není
tvůrcem této entity, ale Jahve, a Bůh sám se představuje: „Já jsem ten,
který jsem“.
Na rozdíl od všech ostatních sousedních krajů Mojžíš se
nestane představitelem kultu, ale bude jím bratr Áron a kultická služba
je svěřena kmenu Levi. Celý sekulární život je povinen sledovat normy
Božího zákona Tóry, kterou vyučují kněží, ale interpretují ji
charismatičtí vidoucí neboli proroci. Ti jsou dynamickou silou v
dějinách Izraele, ale nemusí být vůbec členy kmene Levi. V sekulární
řeči můžeme říci, že Tóra byla ústavní zákon, který se dotýkal jak
náboženského tak i světského života. Všichni museli být poslušní této
normy a její hodnoty zajišťují Jahvovu ochranu a šťastný život celé
společnosti. Nic se v tomto smyslu nemění ani při zřízení monarchie.
Jaká situace však byla v době Ježíšově? Jeho vlast, Judea (byl z
kmene Judova), byla okupována a stala se součástí římské říše. Na
Davidově královském trůnu seděl cizozemec, agresor. Ježíš sám byl členem
davidovské dynastie, kterou o vládu připravili kněží makabejští (to je
důvod, proč makabejské knihy nejsou součástí hebrejské bible). Ježíš sám
nikde nevyslovuje názor na vládu. Odmítá však zbožštění vlády v rámci
římského impéria. Ošidná otázka s placením daně nevyvedla Krista z míry.
Položí však hranici či stanoví autonomii mezi sacrum a profanum.
Kriticky se vyjádří k místní vládě, Heroda nazve liškou. Ve stanovení
hranice mezi Božím a císařovým nacházíme klíčový bod, od kterého se
odvíjel a odvíjí vztah mezi posvátným a světským v dějinách křesťanství a
západní civilizace. Otázkou nebude poměr sacrum a profanum v životě jednotlivce, ale především vztah náboženské instituce a státu.
Základní problém či napětí bylo ve vztahu zbožštěného císaře, který
de facto symbolizoval totalitní moc. To učinilo z křesťanů po tři
století pronásledované disidenty římského impéria. Tato historie se vždy
objeví znovu, jakmile se státní moc bude sápat po totalitní moci.
Milánský edikt z r. 313 přináší křesťanství svobodu a zároveň se císař
zříká totálního nároku nad nebem a zemí. Přijímá kříž jako symbol nové
éry. Popravčí nástroj totalitní moci, která chtěla ovládat vše na nebi i
na zemi, se stává logem setkání svobody a hrdinské lásky. Od této
chvíle bude kříž znakem pomoci, naděje, osvobození a hrdinství.
Převratné je, že dokonalá míra vztahu k druhému člověku se stává mírou
vztahu k Bohu. Ne otroctví ale přátelství.
Láska je prohlášena za
naplnění Tóry. V důsledku toho je mapa křesťanské civilizace de facto
mapou demokratických států světa. Křesťanství v římské říši mohlo stavět
na státním kultu, ale staví na rovnosti člověka před Bohem, na osobním
svobodném rozhodnutí dospělého jedince. Kněžský úřad vzniká na základě
osobního povolání, nikoli jako dědičná funkce. Je zde integrální účast
společenství těch, kteří vyznávají Krista při kultu v duchu židovské
tradice a mojžíšského kultu, která hovoří o královském a prorockém
kněžství všech členů společenství: „vy jste královské kněžstvo“ (1Pe
2,9). Společenství se řídí vnitřními pravidly a respektuje autonomii sacrum,
na které jsou založeny principy či hodnoty vztahu Bůh a člověk.
Respektuje však také císaře a uznává potřebnost a nutnost státní formy s
výhradou autonomie života víry.
Vzhledem k tomu, že člověk je bytostí společenskou, nejde tedy jen o
jednotlivce ale o celé společenství, které v tomto případě má svou
vnitřní strukturu. Justiniánovým kodexem stává se křesťanství státním
náboženstvím. To má však svůj dopad na dosavadní život křesťanů. Ostatní
kulty jako falešné jsou zakázány a jedině díky sv. Augustinovi s
přihlédnutím i k určitým privilegiím z předchozí doby zůstává autonomie i
pro vyznavače mojžíšské víry. Není zde hledisko etnické ale náboženské.
K tomuto stavu došlo několikerým způsobem. Z pozice císaře tzv. pontifex maximus,
což byla kultovní funkce, svolal císař nicejský koncil a vystupoval na
něm s autoritou, což se stalo praxí.
Je přitom zapotřebí si uvědomit, co
bylo již řečeno shora. Ježíš Kristus byl potomek krále Davida,
ideálního panovníka Izraele. Římští křesťanští císařové (byzantští) se
prohlašovali za zástupce Ježíše Krista, podobně jako biskupové za
nástupce apoštolů. To byla politická ideologie druhého Říma,
Konstantinopole či Cařihradu. Po pádu Cařihradu se Moskva prohlašuje za
třetí Řím a car, konkrétně Ivan Hrozný za zástupce Boha na zemi. Zde
jsou kořeny ruského samoděržaví. Jaký paradox k vystoupení Krista.
Mnohdy hovoříme o césaropapismu, ale tento termín není zcela
výstižný. Právě v této souvislosti můžeme chápat postoj TGM k tzv.
teokratickým monarchiím, což platilo v případě Ruska, nikoli však o
západoevropských monarchiích.
Západní Evropa šla jinou cestou. Pod tlakem stěhování národů se
západořímská říše rozpadla. Mnozí církevní představitelé si nedovedli
představit, co nastane. Chápali tuto situaci i jako zánik světa. Pád
císařské moci, záchrana Říma před Attilou, hunským vojevůdcem, papežem
Lvem Velikým dává vznik politického papežství. Římský biskup je nazván
otcem města, papa, a stále vzrůstá politická úloha papeže. V dalším
století Řehoř Veliký řeší úkoly existence státu v nové situaci. Pomocí
misií vzniká nová civilizace, především u germánských kmenů, které
ovládnou západní Evropu. Zmíněný vývoj je zakončen korunovací Karla
Velikého na císaře v r. 800. Vývoj na Západě můžeme nazvat papocésarismem
a až do doby reformace papežství zasahuje do politických otázek světa
jako suverén. Pochopitelně to vyvolává napětí a oslabuje náboženský
význam a roli římských biskupů.
Myslím, že je též spravedlivé připomenout, že na západě po rozpadu
státního útvaru se všech potřebných institucí ujala církev, a to jak v
oblasti správní, ve školství, zdravotnictví apod. Především velké
benediktinské kláštery uchránily poklad převážně antické kultury. Toto
mnišské období bylo vystřídáno městskou civilizací 13. století.
Měšťanský živel se emancipuje a touží převzít role, které však téměř
jedno tisíciletí vykonávali mniši klerici. Nároky laiků byly
pochopitelné a spravedlivé. Nebylo to však snadné a bezbolestné. Tyto
spory se řeší v rámci tzv. Corpus christianorum. Nelze je však
chápat jako proticírkevní zápas. Zacházeli bychom tím do nerozumných
simplifikací.
Teprve konfesní rozdělení Evropy v duchu „čí vláda toho
náboženství“ (augspurský sněm 1555) přináší nový rozměr sporu. Touha
zbavit se nadřazenosti papežství, což v mnoha bodech byl spravedlivý
požadavek, je často spojována s odporem vůči románskému jihu. Nelze však
nevidět, že nešlo o proces demokracie, ale o mocenský zápas, kde místní
vlády, panovník, aristokracie či města neprosazovali skutečnou
emancipaci laického vlivu – tzv. deklerikalizaci – ale dosadili svou
nadvládu v duchu zmíněného césaropapismu. Hlavou církve se stal
král či jiný vládce. Duchovenstvo často hrálo dále vedoucí roli v
politické i společenské sféře.
Přitom nelze popřít kulturní a
společenskou prevalenci románského světa i v náboženské rovině. Není
nezajímavé, že otázky mezinárodního práva, práv člověka, participace na
řízení společnosti staly se hlavními tématy španělských, italských a
francouzských univerzit 16. a 17. století. Salamanca a Lovaň se
nacházely v hranicích španělského království, ale byly založeny také
univerzity v novém světě. 200 let před prohlášením americké nezávislosti
píše salamanský profesor Francisco de Vitoria OP o tom, že žádný člověk
se nerodí jako otrok a kardinál Kajetán na římské papežské univerzitě
zpochybňuje právo na vládu v koloniích.
Vyostření či fundamentální nastolení problému církev a stát přichází s
druhou vlnou (jakobínskou) francouzské revoluce. Není to již otázka
vztahu sacrum a profanum. Není to otázka vztahu mezi
rolí duchovního a laika, ale fundamentální otázka náboženské svobody jak
jednotlivce, tak náboženského společenství. V závěrečných excesech
revolučního bouření můžeme v oblasti Bretaně hovořit o genocidě a
tyranii militantního ateismu. Po celé 19. století můžeme sledovat západ,
kde republikánské zřízení vede boj s monarchií, a musím přiznat, že
církev stála na straně starého režimu, který byl závěrečnou etapou
vývoje, který byl podporován církví od rozpadu římské říše. Bylo to
složité období, ale mělo své světlé stránky vedle temných a někdy i
barbarských.
Rozhodujícím teritoriem pro hledání vztahu státu s církví
se stala Francie. V bouřlivých proměnách vystoupí nakonec muž P.
Dominique Henri Lacordaire OP, původním povoláním právník, konvertita,
který jako slavný kazatel Notre Dame se vysloví pro nové řešení.
Vyjádřil ho heslem „svobodná církev ve svobodném státě či společnosti“.
Nevidí ve francouzské republice nepřítele, naopak bude-li to stát
demokratický, právní a bude respektovat svobodu svých občanů, není důvod
k nepřátelství či obavám. Vyslovil se také pro odluku církve a státu ve
smyslu Ježíšových slov.
Tento vývoj však byl komplikován tzv. nepřátelskou odlukou z poč. 20.
století, což nebylo nic jiného než snaha potlačit církev ekonomickými a
diskriminačními prostředky. Touto cestou pak pokračoval Sovětský svaz a
státy socialistického bloku po 2. světové válce. Soužití církve a státu
se věnoval v období mezi dvěma světovými válkami francouzský filosof
Jacques Maritain, který ukázal z filosofického hlediska nutnou autonomii
mezi duchovní a světskou sférou. Tento vztah dostává nové pojmenování
jako kooperační model, který se prosadil ve většině zemí západního
demokratického světa s přihlédnutím k historickým podmínkám jednotlivých
států. Ze strany církve byl pak přijat na II. vatikánském koncilu.
Tento model zajišťuje i vnitřní rovnováhu uvnitř církve mezi duchovními a
laiky, kdy v církevní správě působí muži i ženy s odborným vzděláním a
uplatňuje se v živé míře vize královského, prorockého kněžstva Božího
lidu. Lze tedy hovořit o jisté deklerikalizaci církve, což je způsobeno
emancipací věřících na základě obecné i specifické, tedy teologické
vzdělanosti. To platí i v České republice, kde církev mohla v letech
svobody plně rozvíjet ve svobodě tyto zásady a principy.
Mons. Dominik Duka OP, arcibiskup pražský
www.dominikduka.cz