poslal lutrik První
čtení:
Exodus
17,1 -7: „Celá pospolitost synů Izraele táhla z pouště Sínu
od stanoviště ke stanovišti podle Hospodinova rozkazu. Utábořili
se v Refídimu, ale lid neměl vodu k pití. Tu se lid dostal do
sváru s Mojžíšem a naléhali: "Dejte nám vodu, chceme pít!"
Mojžíš se jich zeptal: "Proč se se mnou přete? Proč
pokoušíte Hospodina?" Lid tam žíznil po vodě a reptal proti
Mojžíšovi. Vyčítali: "Proto jsi nás vyvedl z Egypta, abys
nás, naše syny a stáda umořil žízní?" Mojžíš úpěl k
Hospodinu: "Jak se mám vůči tomuto lidu zachovat? Taktak že
mě neukamenují." Hospodin Mojžíšovi řekl: "Vyjdi před
lid. Vezmi s sebou některé z izraelských starších. Také hůl,
kterou jsi udeřil do Nilu, si vezmi do ruky a jdi. Já tam budu stát
před tebou na skále na Chorébu. Udeříš do skály a vyjde z ní
voda, aby lid mohl pít." Mojžíš to udělal před očima
izraelských starších. To místo pojmenoval Massa a Meriba (to je
Pokušení a Svár) podle sváru Izraelců a proto, že pokoušeli
Hospodina pochybováním: "Je mezi námi Hospodin nebo není?"
Druhé
čtení:
Jakubův 1,5 - 8: „Má-li kdo z vás nedostatek moudrosti, ať
prosí Boha, který dává všem bez výhrad a bez výčitek, a bude
mu dána. Nechť však prosí s důvěrou a nic nepochybuje. Kdo
pochybuje, je podoben mořské vlně, hnané a zmítané vichřicí.
Ať si takový člověk nemyslí, že od Pána něco dostane; je to
muž rozpolcený, nestálý ve všem, co činí.
Čtení
ke kázání:
Jan 20,24 - 27: „Tomáš, jinak Didymos, jeden z dvanácti
učedníků, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní mu
řekli: "Viděli jsme Pána." Odpověděl jim: "Dokud
neuvidím na jeho rukou stopy po hřebech a dokud nevložím do nich
svůj prst a svou ruku do rány v jeho boku, neuvěřím."
Osmého dne potom byli učedníci opět uvnitř a Tomáš s nimi. Ač
byly dveře zavřeny, Ježíš přišel, postavil se a řekl: "Pokoj
vám." Potom řekl Tomášovi: "Polož svůj prst sem,
pohleď na mé ruce a vlož svou ruku do rány v mém boku.
Nepochybuj a věř!"
Kázání:
Milé
sestry a drazí bratři,
jak
asi tušíte z přečtených textů, dnešní kázání bude o
pochybování a víře. Apoštol Tomáš nebyl s ostatním učedníky,
když se jim Ježíš zjevil po svém vzkříšení. Když mu o tom
pak učedníci řekli, nevěřil jim a požadoval jasné důkazy. Po
osmi dnech se Ježíš učedníkům opět ukázal. Tehdy již byl
Tomáš přítom
Český
studijní překlad zde uvádí „a nebuď nevěřící, ale věřící“.
Bible 21 tuto pasáž pak překládá takto: „Přestaň být
nevěřící a začni věřit.“. To vše ukazuje na skutečnost, že
víra a pochyby mohou být v ostrém protikladu. Tehdy člověk buď
pochybuje nebo naopak věří. Třetí možnost zde neexistuje. Buď
Bohu uvěříme nebo ne.
Ovšem
Tomáš nebyl jediný, kdo měl v tomto ohledu problémy. Při
zjevení Ježíše na hoře v Galileji někteří učedníci stále
pochybovali, jak čteme ke konci Matoušova evangelia: „Jedenáct
apoštolů se pak odebralo do Galileje, na horu, kterou jim Ježíš
určil. Spatřili ho a klaněli se mu; ale někteří pochybovali.“
(Mt 28,16 - 17) Nevíme, o koho konkrétně šlo
a zda mezi ně opět patřil Tomáš či ne. Nicméně pochybovačů
bylo již více. Tedy kromě Tomáše i někdo další.
S
požadavkem nepochybovat a věřit ale můžeme mít potíže zejména
my, kteří žijeme v současné době. Moderní myšlení totiž
připisuje pochybnostem velkou úlohu v rozvoji lidského poznání a
tím i celé lidské společnosti. Slavný francouzský filosof René
Descartes napsal: „Pochybuji, tedy myslím. Myslím tedy jsem.“
Pochybnosti Descartes chápal jako nástroj k ověřování všech
vědeckých tézí. Pochybnosti se tak stávají počátkem moudrosti
a základem veškerého kritického myšlení, o něž se opírá
dnešní společnost.
Ale
i ve víře nás mohou pochybnosti vést dál. Často až když
začneme pochybovat o svých dosavadních jistotách, o druhých či
sami o sobě, mohou být překonány i naše pochybnosti o Bohu. Naše
víra zraje skrze pochybnosti, ba i skrze krize. Díky pochybnostem
jsme nuceni o víře více přemýšlet, mluvit o ní s druhými,
abychom si ujasnili to či ono, něco si přečíst. Zkrátka můžeme
jít více na hlubinu čili do hloubky. Přední český teolog a
kněz Tomáš Halík jednu ze svých četných knih pojmenoval
příznačně „Co je bez chvění, není pevné. Labyrintem světa
s vírou a pochybností“.
Na
druhé straně však pochybnosti nás mohou ve víře brzdit. Mohou
dokonce naší víru ohrozit a takříkajíc rozředit. V Písmu
svatém jsme proto varování před pochybováním. V našem dnešním
prvním čtení se velmi negativně hodnotí to, že Izraelci na
poušti pokoušeli
Hospodina pochybováním: „Je mezi námi Hospodin nebo není?“
Negativní
hodnocení pochybností je dáno hlavně tím, že pochybování
znamená nejistotu, neboť v pochybnostech se není o co opřít.
Pochybující člověk je tak rozpolcený, nestálý v tom, co činí.
Takový člověk je zmítán jednou tak, jindy naopak. Proto Jakub,
bratr Páně v našem dnešním druhém čtení uvádí, že ten, kdo
pochybuje, je podoben mořské vlně, hnané a zmítané vichřicí.
A následně upozorňuje, že takový člověk ať si nemyslí, že
od Pána něco dostane. Naopak apoštol Pavel ve svém Listě
Efezským uvádí, že pokud již nebudeme nedospělí ve víře, pak
„nebudeme zmítáni a unášeni závanem kdejakého učení -
lidskou falší, chytráctvím a lstivým sváděním k bludu“ (Ef
4,14).
Víme,
že apoštol Petr nejprve klidně kráčel po vodě k Ježíši.
Teprve, když zapochyboval, tak začal tonout a volat o pomoc. Ježíš
jej samozřejmě zachránil, nicméně mu jeho nevíru a jeho
pochybnosti vyčetl slovy: „Ty malověrný, proč jsi pochyboval?“
(Mt 14,31).
Teprve
když věříme a nepochybujeme, můžeme konat velké věci a splní
se nám i nemožné. Ježíš mluví o tom nejednou. Třeba když se
učedníci divili, že fíkovník, kterého Ježíš proklel,
najednou uschl. Ježíše jim tehdy řekl: „Amen, pravím vám,
budete-li mít víru a nebudete pochybovat, učiníte nejen to, co se
stalo s fíkovníkem; ale i kdybyste této hoře řekli: `Zdvihni se
a vrhni se do moře´ - stane se to. A věříte-li, dostanete
všecko, oč budete v modlitbě prosit."“ (Mt 21,21 – 22).
Podobně když se učedníci ptali, proč nemohli vyhnat z chlapce
zlého ducha, Ježíš jim odpověděl: „Pro vaši malověrnost!
Amen, pravím vám, budete-li mít víru jako zrnko hořčice,
řeknete této hoře: `Přejdi odtud tam´, a přejde; a nic vám
nebude nemožné.“ (Mt 17,20)
Apoštol
Pavel v Listě Římanům píše: „Je tedy dobré nejíst maso a
nepít víno a nedělat nic, co je tvému bratru kamenem úrazu. Tvé
přesvědčení ať zůstane mezi tebou a Bohem. Blaze tomu, kdo sám
sebe neodsuzuje, když se pro něco rozhodl. Ten však, kdo
pochybuje, byl by odsouzen, kdyby jedl, neboť by to nebylo z
víry. A cokoli není z víry, je hřích.“ (Ř 14,21 - 23) Víra a
pochybnosti se zde již dostávají to rozporu a vedou ke hříchu.
Vidíme
tedy, že pochybnosti na jedné straně nás mohou posouvat ve víře,
na druhé straně mohou naší víru silně ohrozit. Co s tím? Máme
pochybovat či nemáme pochybovat? Podle mne záleží na tom, o čem
pochybujeme. Stěží se vyhneme pochybnostem o světě, o druhých,
o svých dosavadních jistotách či o sobě samém. Můžeme mít
dokonce pochybnosti, co se týče víry. Třeba ohledně naší
vlastní víry, víry našich bližních či víry církve. Tyto
pochybnosti mohou být i někdy prospěšné.
Na
druhé straně bychom neměli pochybovat o Božích schopnostech,
Jeho zaslíbeních a Jeho ochotě je splnit. Svou důvěrou bychom
proto měli soustředit na Boha. Máme si být jisti Bohem. Máme
Bohu zkrátka důvěřovat čili věřit. Víra je totiž důvěra.
Důvěra
v Boží zaslíbení, důvěra v Boží rady, důvěra v Boží
vedení. Důvěra, že Jeho vůle, kterou nám Bůh zjevuje
prostřednictvím Písma svatého, na modlitbách či skrze osobní
zjevení, je milá, dokonalá a dobrá (Ř 12, 2). Dobrá pro mne
osobně, pro všechny lidi, pro celé tvorstvo, pro celý vesmír.
Ne
náhodou ve svém Druhém Listě Korintským apoštol Pavel píše:
Vždyť Boží Syn Ježíš Kristus, kterého jsme u vás zvěstovali
my - já a Silvanus a Timoteus - nebyl zároveň `ano´ i `ne´,
nýbrž v něm jest jasné `Ano´! Ke všem zaslíbením Božím,
kolik jich jen jest, bylo v něm řečeno `Ano´. A proto skrze něho
zní i naše `Amen´ k slávě Boží.“ (2 K 1,20)
Proto může Pavel právem v dalším textu tohoto svého listu
uvést: „žijeme přece z víry, ne z toho, co vidíme“. Autor
Listu Židům pak definuje slovo věřit takto: „Věřit Bohu
znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co
nevidíme.“ (Žd 11,1) V tomto všem bychom se měli spoléhat na
Boha.
Víra
je rovněž nezbytnou součástí Boží zbroje, kterou si máme
obléknout, jak píše apoštol Pavel v Listě Efezským: „Oblecte
plnou Boží zbroj, abyste mohli odolat ďáblovým svodům. Nevedeme
svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a
všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
Proto vezměte na sebe plnou Boží zbroj abyste se mohli v den zlý
postavit na odpor, všechno překonat a obstát. Stůjte tedy
`opásáni kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
obuti k pohotové službě evangeliu pokoje´ a vždycky se štítem
víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého.
Přijměte také `přílbu spasení´ a `meč Ducha, jímž je slovo
Boží´.“ (Ef 6,11 - 17)
Zde
vidíme, že jedině díky víře můžeme ve světě obstát.
Apoštol Jan k tomu dodává, že jen víra nám umožňuje překonat
moc tohoto světa či jinak řečeno tohoto věku: „..., neboť
kdo se narodil z Boha, přemáhá svět. A to vítězství, které
přemohlo svět, je naše víra. Kdo jiný přemáhá svět, ne-li
ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží?“
(1
Janův 5,4 - 5)
Jak
ale
tato důvěra v Boha čili víra přemáhá svět? Víra přemáhá
svět právě tím, že nás spojuje s Boží mocí. Víra je živé
spojení, skrze něž do světa proudí nebeská síla. Víra je pas
a vízum do Božího království a všech jeho zdrojů. Není jiné
cesty, jelikož bez víry „není možné zalíbit se Bohu“ (Žd
11,6). Víra, byť malá, má obrovský potenciál, jak ukazují
Ježíšova slova o víře jako zrnku hořčice: „Kdybyste měli
víru jako zrnko hořčice, řekli byste této moruši: `Vyrvi se i s
kořeny a přesaď se do moře´, a ona by vás poslechla.“ (L
17,6) My sami o sobě nejsme schopni přemoci svět, ale víra ano,
neboť nás spojuje s Kristem, který přemohl svět. Sám Ježíš
nám to připomíná následujícími slovy: „Ve světě máte
soužení. Ale vzchopte se, já jsem přemohl svět.“ (J 16,33)
Proto ponořeni v Kristu můžeme přemáhat svět. Zde nám může
posloužit pouze víra a pochybnosti jsou v tomto případě jen na
škodu.
Také
jen ve víře můžeme konat skutky, které pro nás Bůh připravil
(Ef 2,10). O tom, co vše dokáže víra se obsáhle píše v
jedenácté kapitole Listu Židům. Píše se zde o víře
Abrahamově, Izákově, Jákobově, Mojžíšově či o víře
nevěstky Rachab. Dále je tam zmínka o Gedeónovi, Barákovi,
Samsonovi, Jeftovi, Davidovi, Samuelovi a prorocích. O Božích
svědcích se zde uvádí, že „svou vírou dobývali království,
uskutečňovali Boží spravedlnost, dosáhli toho, co jim bylo
zaslíbeno; zavírali tlamy lvům, krotili plameny ohně, unikali
ostří meče, v slabosti nabývali síly, vedli si hrdinsky v boji,
zaháněli na útěk vojska cizinců; ženám se jejich mrtví
vraceli vzkříšení. Jiní byli mučeni a odmítli se zachránit,
protože chtěli dosáhnout něčeho lepšího, totiž vzkříšení.
Jiní zakusili výsměch a bičování, ba i okovy a žalář. Byli
kamenováni, mučeni, řezáni pilou, umírali pod ostřím meče.
Chodili v ovčích a kozích kůžích, trpěli nouzi, zakoušeli
útisk a soužení. Svět jich nebyl hoden, bloudili po pouštích a
horách, skrývali se v jeskyních a roklinách země.“ (Žd 11,33
- 38)
Víra
je tedy skutečně velmi mocná síla a byla by škoda si ji ničit
zbytečnými pochybnosti. S těmi, kdo pochybují, máme mít sice
slitování, máme je však zachraňovat z hořícího ohně, jak
píše ve svém Listě Juda, bratr Jakubův (Ju 1,22). Podle mne tedy
máme je přivádět k víře a zbavovat nepotřebných pochybností.
Ne nadarmo apoštol Pavel po náš žádá: „Všechno dělejte bez
reptání a bez pochybování, abyste byli bezúhonní a ryzí, Boží
děti bez poskvrny uprostřed pokolení pokřiveného a zvráceného.
V něm sviťte jako hvězdy, které osvěcují svět, držte se slova
života,...“ (F 2,14 - 16)
Pokud
budeme takto žít a věřit, pak budou i pro nás platit následující
slova apoštola Pavla: „ ... a jsem si jist, že ten, který ve vás
začal dobré dílo, dovede je až do dne Ježíše Krista.“ (F
1,6) Amen.
Modlitba po
kázání:
Nebeský
Otče,
děkujeme Ti, za dar víry, té víry, která nám
umožňuje přemáhat svět a dojít našeho cíle, totiž spasení
našich duší Víry, která nás vede k naději, k lásce
a k dobrým skutkům.
Daruj
nám, nebeský Otče, dostatek moudrosti a síly, abychom statečně
zápasili o víru, jednou pro vždy odevzdanou Božímu lidu. Abychom
budovali svůj život na této přesvaté víře. Abychom si
nenechali ničit víry zbytečnými pochybnostmi. Naopak abychom
rostli ve víře a byli schopni konat dobré skutky, které nám Bůh
připravil. A tak mohli očekávat milosrdenství našeho Pána
Ježíše Krista k věčnému životu. Amen.
Stanislav
Heczko