|
Právě je 394 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 120845862 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život víry: Utrpení Jóba a dnešek
Vloženo Úterý, 03. březen 2020 @ 12:06:26 CET Vložil: Tomas |
poslal Frantisek100 Chtěl bych se zamyslet nad
příběhem Joba. Nevíme přesně, kdy žil. Dokonce ani neznáme národ, k němuž ho
můžeme přiřadit. Asi žil v době patriarchů, což byla asi stejná doba jako doba, v níž žil Abraham. To je před 4
tisíci léty. Na doby patriarchů ukazuje i to, že jako otec a hlava rodiny dbal
na víru v Boha u celé své rodiny. Období patriarchů spadá do doby krátce po potopě světa.
U Joba je úžasné i to, že
kdyby to byl vymyšlený příběh, tak přesto má obrovský význam, protože se zabývá
tím, co trápí každého z nás i v dnešní
době. Je to nesmírně dramatický příběh člověka, která prochází hroznými
zkouškami, které si za chvíli připomeneme, ale přitom zůstává Bohu věrný, i
když někdy, když je na pokraji sil, zazní od něho vůči Bohu i jakési výčitky.
Ale to Bůh chápe také ho i napomene. Mnohem horší je zneužití víry a necitlivý
přístup jeho přátel k jeho utrpení.
Je velice užitečné toto knihu
studovat, a protože se tam poznáme v některých momentech i my sami. Ať už na
straně Joba, tak i jeho přátel, kteří ho nechápali a aniž si to uvědomovali, se
nad ním povyšovali a způsobovali mu duchovní bolest. Málokterá kniha nám říká
tolik, jako kniha Jobova. Je o Jobovi, ale Job ji nenapsal, protože se nikdy
nedozvěděl o tom, že o jeho osudu a utrpení se rozhodovalo v nebi.
A tak se do ní podívejme:
Kniha Job začíná prologem:
Cituji:
· 1Byl muž v zemi
Úsu jménem Jób; byl to muž bezúhonný a přímý, bál se Boha a vystříhal se zlého. 2Narodilo se mu
sedm synů a tři dcery.
· 3Jeho stáda
čítala sedm tisíc ovcí, tři tisíce velbloudů, pět set spřežení skotu a pět set
oslic. Měl také velmi mnoho služebnictva. Ten muž předčil všechny syny
dávnověku.
· 4Jeho synové
strojívali doma hodokvasy, každý ve svůj den, a zvali i své tři sestry, aby s
nimi hodovaly a pily.
· 5Když uplynuly
dny hodokvasu, Jób pro ně posílal a posvěcoval je. Za časného jitra obětoval
oběti zápalné za každého z nich; říkal si totiž: „Možná, že moji synové
zhřešili a zlořečili v srdci Bohu.“ Tak činil Jób po všechny dny.
My se dozvídáme, kdo a jaký
byl Job? Z hlediska vztahu k Bohu mu nelze nic vytknout. Byl bohabojný, bál se
Boha, vystříhal se zlého a konal všechny
tehdejší obřady jako jsou zápalné oběti
a to nejen za sebe, ale i za svoje děti. O ně měl strach. Čteme, že si užívali,
hodovali a tak Job vlastně dává i jejich vztah k Bohu do pořádku. Nedělají to někdy i rodiče,
když e modlí za svoje ještě nevěřící děti a chybující děti ? Ale i za ty
věřící. Vzpomínám na naši babičku, která hodiny tráví u okna u plynových kamínek. I když jsme si ptali, co tam pořád
dělá? Odpověděla, já se za vás moje neustále modlím. Job se také jistě modlil
za sebe i za děti a obětoval i za svoje děti.
A je to člověk úspěšný,
bohatý a dočítáme se i o velikosti jeho
majetku a jistě zaměstnává i mnoho lidí.
Takových lidí kolem nás je
také mnoho. Chodí do kostelů, do shromáždění, žijí zbožným a poctivým životem a
možná, že jejich děti jsou i lepší než ty Jobovy. ¨ A také to jsou i lidé, kteří poskytují
práci a
obživu jiným
Mohli bychom říci, že Job
prožívá šťastný a plný život. Je za to
Bohu vděčný na rozdíl od mnohých dnešních lidí, kteří se také mají dobře, ale
často je nenapadne, aby poděkovali Bohu.
Mohli bychom také říci, že Bůh Jobovi mu žehná a miluje ho.
Tehdejší lidé měli takovou
představu, že bohatý a štasný člověk se má dobře a Bůh mu žehná, protože
nehřešil. Člověk chudý, kterého potkalo neštěstí, je Bohem potrestán a proto trpí,
že hřešil.Taková byla tehdejší představa.
Ale, jak víme, ne každé
štěstí trvá věčně? My máme velké štěstí třeba v tom , že žijeme už více než 70
let v době, kdy u nás není válka, ale vzpomeňme si na naše rodiče či prarodiče,
kteří zažili obě války a spoustu utrpení s tím spojeného a co zase ti jejich
prarodiče něco podobného atd?. Mohl snad někdy člověk žít úplně celý život
jak v bavlnce? Je to vůbec možné, aby se nám trápení vždy vyhnulo?
A tak se nedivme ani tomu, že
ani Job nemá takové štěstí.
A kniha Job nám chce ukázat
něco abstraktního, co je nám skryto, ale v tomto případě, nám to skryté chce
nějak názorně přiblížit. Od pradávna si lidé pokládají otázku, proč existuje
utrpení a proč zrovna já, když ten druhý ne??!! Najdeme na to uspokojivou odpověď?
Cituji dál:
· 6 Nastal pak den,
kdy přišli synové Boží, aby předstoupili před Hospodina; přišel mezi ně i
satan.
· 7Hospodin se
satana zeptal: „Odkud přicházíš?“ Satan Hospodinu odpověděl: „Procházel jsem
zemi křížem krážem.“
· 8Hospodin se
satana zeptal: „Zdalipak sis všiml mého služebníka Jóba? Nemá na zemi sobě
rovného. Je to muž bezúhonný a přímý, bojí se Boha a vystříhá se zlého.“
· 9Satan však
Hospodinu odpověděl: „Cožpak se Jób bojí Boha bezdůvodně?
· 10Vždyť jsi ho
ze všech stran ohradil, rovněž jeho dům a všechno, co má. Dílu jeho rukou
žehnáš a jeho stáda se na zemi rozmohla.
· 1Ale jen
vztáhni ruku a zasáhni všechno, co má, hned ti bude do očí zlořečit.“
· 12Hospodin na
to satanovi odvětil: „Nuže, měj si moc nade vším, co mu patří, pouze na něho
ruku nevztahuj.“ A satan od Hospodina odešel.
Jak to, že Satan si klidně
předstoupí bez pozvání před Hospodina? Jak to, že se uvolní se země a přijde
před nebeský trůn ? To je pro nás možná
nevhodná otázka. My nevíme ty důvody. Víme, že Satan už v nebi není a má "domov na zemi".A Hospodin? Zřejmě umožní všem duchovním bytostem
přestupovat před něho a referovat. Ještě svého nepřítele nezničil ani
nespoutal, ale omezil jeho působení na naši planetu. Země přece bude tím
prostředím, kdy andělé v nebi poznají, před čím byli zachráněni, díky tomu, že
ho Bůh z nebe sesadil. A tak tu v nebi probíhá veřejné jednání. Veřejné
jednání. To je umožněno i Satanovi. A je u toho mnoho
svědků. Svatých svědků. Písmo je nazývá
Božími syny. A Hospodin vyslechne, co všechny a i toho padlého anděla co mu
chce sdělit.
A on žaluje. Ale ne proto,
aby poškodil Joba, ale on chce poškodit pověst Hospodina před ostatními. Jak je
ten Satan mazaný? On ten tvůj Job není
tak dobrý tvůj služebník. On je dobrý
jen naoko, protože se má díky tobě dobře. Jinými slovy, ty služebníky kupuješ.
něco za něco. To není oddanost, to není láska do něho. To byl satanův cíl jeho
návštěvy. Poškodit pověst Boží. A Hospodin učiní to tak, že dá tedy satanovi moc nad Jobem:
Nuže, měj si moc nade vším, co mu patří, pouze na něho
ruku nevztahuj.“ A satan od Hospodina odešel.
Položme si otázku, zda
Hospodin tady neriskuje ? Nevložil na Joba něco, co má obrovskou cenu? Co když
to nevyjde a Job skončí v náručí satanově s nenávistí vůči Stvořiteli? Co
potom? Ale Hospodin je moudrý a on ví, co
dělá a proč to dělá? Když připustí, aby byl člověk zkoušen, on mu také
člověku dává sílu. Proč by hnal člověka do úplné záhuby, kdyby dopředu věděl,
že Job to nevydrží.
A citují dál Písmo:
- 13Nastal pak
den, kdy Jóbovi synové a dcery hodovali a pili víno v domě svého
prvorozeného bratra.
- 14Tu přišel k
Jóbovi posel a řekl: „Právě orali s dobytkem a při něm se popásaly oslice.
- 15Vtom
přitrhli Šebovci, pobrali je a čeleď pobili ostřím meče. Unikl jsem jenom
já a oznamuji ti to .“
- 16Ještě
nedomluvil, když přišel další a řekl: „Z nebe spadl Boží oheň, zachvátil
ovce a čeleď pozřel. Unikl jsem jenom já a oznamuji ti to .“
- 17Ještě
nedomluvil, když přišel další a řekl: „Kaldejci rozdělení do tří houfů
napadli velbloudy, pobrali je a čeleď pobili ostřím meče. Unikl jsem jenom
já a oznamuji ti to .“
- 18Ještě
nedomluvil, když přišel další a řekl: „Tvoji synové a dcery hodovali a
pili víno v domě svého prvorozeného bratra.
- 19Vtom se
zvedl od pouště silný vítr a opřel se ze všech čtyř stran do domu. Ten se
na mladé lidi zřítil a oni zahynuli. Unikl jsem jenom já a oznamuji ti to
.“
- 20Tu Jób
povstal, roztrhl svou řízu a oholil si hlavu. Potom padl k zemi, klaněl se
- 21a pravil: „Z
života své matky jsem vyšel nahý, nahý se tam vrátím. Hospodin dal,
Hospodin vzal; jméno Hospodinovo buď požehnáno.“
- 22Při tom všem
se Jób nijak neprohřešil a neřekl proti Bohu nic nepatřičného.
Víte, to je něco úžasného.
- Hospodin dal, Hospodin vzal; jméno Hospodinovo buď požehnáno.“
Kdybychom si tohle dokázali říct i my v různých
životních situacích. Trápení nad tím, co jsme ztratili, nám přece nepomůže.
Vzpomínám si na jednu paní, Její dospělý syn spáchal sebevraždu ze strachu z
vojny. Když ji lidé kondolovali, prý řekla se slzami v očích onu větu: Bůh dal,
Bůh vzal.
Job tu prokazuje úžasnou víru a úctu k Bohu. Nenapadne ho Bohu zlořečit či
něco mu vyčítat. Smířil se s tím, co ztratil. Jak poučné pro nás? Kéž bychom i
my měli takovou víru a takový postoj k
našim ztrátám?
Satan poznal, že tady prohrál a nenechá si to líbit. A
tak čteme dál:
Cituji:
- 1A nastal opět
den, kdy synové Boží přišli, aby předstoupili před Hospodina; přišel mezi
ně i satan, aby i on předstoupil před Hospodina.
- 2Hospodin se
satana zeptal: „Odkud přicházíš?“ Satan Hospodinu odpověděl: „Procházel
jsem zemi křížem krážem.“
- 3Hospodin se
satana zeptal: „Zdalipak sis všiml mého služebníka Jóba? Nemá na zemi sobě
rovného. Je to muž bezúhonný a přímý, bojí se Boha a vystříhá se zlého. Ve
své bezúhonnosti setrvává dosud, ačkoli jsi mě proti němu podnítil, abych
ho bezdůvodně mořil.“
- 4Satan však
Hospodinu odpověděl: „Kůži za kůži! Za sebe samého dá člověk všechno, co
má.
- 5Ale jen
vztáhni ruku a dotkni se jeho kostí a jeho masa, hned ti bude do očí
zlořečit.“
- 6Hospodin na to
satanovi odvětil: „Nuže, měj si ho v moci, avšak ušetři jeho život.“
A teď je to vážnější. Tělesné utrpení je často horší
než vnější ztráty. V bolestech jsou lidé schopni vykřikovat ledacos a ani za to
nemohou. A tak si Satan vybral to nestrašnější
a nejzranitelnější. Jobovo zdraví.Ale kdyby jen to. Horší je lidské
nepochopení a absence empatie.
Cituji:
· 7A satan od
Hospodina odešel a ranil Jóba od hlavy k patě ošklivými vředy.
· 8Jób vzal střep,
aby se mohl škrábat, a posadil se do popela.
Vředy. Nevíme, co to tehdy bylo za nemoc, ale na ní
zajímavé je to, že je podobně jako
malomocenství vidět navenek. Asi je na takového člověka nehezký pohled. Jednou
jsem viděl foto člověka s pravými
neštovicemi. Hrozné. Jenže po pravých neštovicích nastává za pár dní v horečkách smrt. Tady šlo něco
jiného. Tady Job stále žije. Asi ho ty
vředy i strašně svědí, pálí, jsou v nich pak červi a i zapáchají. Nutí ho, aby
je škrabal. Proto se posadil do popela. Popel je vlastně sterilní a působí jako pudr. Možná bychom si mohli
říci, že jsou mnohem horší nemoci. Nemoci , kdy člověk má křeče nebo krvácí,
zvrací, má krvavé průjmy třeba taková cholera. Ale Satanovi nešlo o to, aby
Joba zlikvidoval, ostatně ani nemohl, ale o aby ho psychicky a duchovně
zdeptal. A k tomu mu poslouží nejen tato nemoc, která způsobí, že se z popela
ani nemůže vzdálit, že vředy více a více
bolí, zápach, ale i negativní vnímání okolí vůči němu. Co z něho najednou
je.? Napohled ošklivá zapáchající lidská troska, která neví , kdy toto utrpení
skončí a hlavně ,proč k němu došlo. proč zrovna on. Čím se Bohu provinil??
V utrpení potřebuje člověk pochopení. Vzpomínám na
jednu paní tady před mnoha lety na interně ležela a měla poruchu hormonální
mimo ještě navíc nemocného srdce, a její
hmotnost byla asi 250 kg.
Ležela sama bezmocně na pokoji na zvláštním lůžku. Občas se lidí na ni přišli
podívat jako na atrakci. A jedna sestřička tam zrovna sloužila. A měla
plno práce, ale občas se podívala na a ni a zeptala se jí. Paní,
nepotřebujete něco? Paní se na ni podívala svýma smutnýma očima a řekla jediné
slovo: Člověka. Možná byla nevěřící, povoláním byla prý učitelka., nevím o ní
podrobnosti. Člověka. Bytost, která vás potěší, uklidní a ukáže na Pána Boha,
posílí i vaši třeba zapomenutou víru. Ta sestřička si během její služby
kratičký čas našla, aby ji mohla nejen pohladit , ale povědět něco málo o
Bohu a ona druhý den ve spánku zemřela.
A Job je v podobné situaci. Trpí i psychicky. A co
učiní nejbližší přeživší osoba, vlastní žena??
Cituji:
· 9Jeho žena mu
však řekla: „Ještě se držíš své bezúhonnosti? Zlořeč Bohu a zemři.“
· 1 0Ale on jí
odpověděl: „Mluvíš jako nějaká bláhová žena. To máme od Boha přijímat jenom
dobro, kdežto věci zlé přijímat nebudeme?“ Při tom všem se Jób svými rty
neprohřešil.
I žena si myslí a věří, že ho Bůh trestá, že si Job věří,
že je bezúhonný a tak ho dokonce navíc vybízí k zlořečení Boha. My bychom ji pomalu
odsoudili, ale copak ona netrpí? Ona je
také na tom špatně. Ztratila děti, domov, nemá nic stejně jako její muž. A i
ona je přesvědčena, že její muž něco tají. Nějaký hřích, kvůli kterému ho Bůh
trestá. Ani ona nemá pro muže pochopení, stejně jako asi nikdo pro ni. A zní
zaznívají vůči manželovi jen samé výčitky. Job ji má rád a vidí, že trpí i sním
a kvůli němu.
Ale Job je
ještě duchovně silný a oponuje. To máme
od Boha přijímat jenom dobro, kdežto věci zlé přijímat nebudeme?“ Při tom všem
se Jób svými rty neprohřešil.
Job se tedy snaží ženu přesvědčit, aby tento úděl
přijala.
Přijetí údělu?
Vzpomínám si, jak jsem náhodou zachytil na TV Noe
setkání mládeže někde ve Ždáru. A na podium
tam na vozíčku přivezli mladičkou hezkou dívenku. Byla po několika operacích
páteře a pravděpodobně rakovina kostí. A
moderátor pořadu se jí vyptával. A co bylo úžasné.? Ta její vyrovnanost, klid a víra. Ona tam vyznala důvěru v Pána Ježíše
a příkladem jí byla jedna dívka, která kdysi žila a trpěla, která byla prohlášena za svatou. A
ona tak krásně hovořila o svém vztahu k Bohu, že jsem se sám za sebe styděl.
Ona přijala svůj úděl a její vztah k Bohu ještě více zesílil. Úžasné!! kdo z mladých a zdravých lidí, kteří tam byli
přítomni, měl takovou víru?
Ale utrpení Joba není u konce. Satan má další zbraně.
Falešné přátele. Tihle přátele to snad i původně mysleli dobře, protože o nich
čteme: Cituji:
- 11O všem tom
zlém, co Jóba potkalo, se doslechli jeho tři přátelé a přišli každý ze
svého místa: Elífaz Témanský, Bildad Šúchský a Sófar Naamatský. Dohodli se
spolu, že mu půjdou projevit soustrast a potěšit ho.
- 12Rozhlíželi
se po něm už zdaleka, ale nemohli ho poznat. Propukli v hlasitý pláč,
roztrhli své řízy a rozhazovali nad hlavou k nebi prach.
- 13Seděli potom
spolu s ním na zemi po sedm dní a nocí a slova k němu žádný nepromluvil,
neboť viděli, že jeho bolest je nesmírná.
Oni nepřišli s úmyslem mu ublížit. Jsou to přece přátele.
A oni také projeví empatii, pláčou s
ním, vnímají jeho bolest, sedm dní a nocí
jsou s ním a nepromluví. Kdyby teď
odešli, více by to Jobovi pomohlo, než pak jejich další přítomnost.
Satan je zneužije a pod
rouškou jejich jakoby zbožných slov deptá psychiku a víru Joba.A o tom je také
utrpení Joba. ne o fyzické a duševní, ale i duchovní bolesti.
Vrátil bych se ještě k té empatii a
sdílení. Jednomu vedoucímu zemřel syn. A on má velké hoře. Lidé přicházejí do
jeho pracovní a kondolují. A přijde jeho podřízený a přítel. Posadí se před ním
a mlčí. Ale z jeho očí tečou proudem slzy. A trvá tu
nějakou dobu. Pak se postaví, podá ruku
a mlčky odejde. Po nějaké době tenhle pán přiznal, že tato chvíle,
kdy s ním jeho přítel sdílel bolest, mu
nejvíce ulevila a pomohla. I takto
můžeme pomoci.
A satan těchto přátel, kteří
by mohli už odejít, zneužije. A oni si to ani neuvědomují.
Jakými způsoby to činí?
Posudte sami: První přítel:
· 7Jen se rozpomeň,
kdo z nevinných kdy zhynul? Kde upadli přímí do záhuby?
· 1Jen si volej,
odpoví ti někdo? Na koho ze svatých se obrátíš?
· 8Spíše bych se
dotazoval Boha, svoji záležitost předložil bych Bohu,
· 9který dělá věci
veliké a nevyzpytatelné, nesčíslné divy:
Jak je vidět, jsou to
přátele, kteří věří v Hospodina. A mají plno moudrých řečí, rad a kázání. Ale chybí tam vcítění se do osudu
Joba, chybí tak pochopení jeho stavu, snaží se dát najevo, že Job má nějakou
chybu, zatímco oni jsou dokonalí. Místo potěchy tu jsou skryté výčitky.
Job už naříká a obrací se k
Bohu a cituji:
7 kap.
Jestli jsem zhřešil, řekni mi to. Řekni,
co zlého jsem udělal?
Proč jsi si měl vzal tak na mušku,
že se mi stal život nesnesitelný?
Nemohl bys mi odpustit, aby všechno bylo
jako dřív?
Vždyt ze mě za chvíli nezbude než
prach a popel, ¨
vzejde jitro a já tu nebudu.
Jeden z přátel mu říká toto
8 kap.
Dost, to by už stačilo, Jóbe, nemyslíš?
Zastav konečně proud své výmluvnosti
Myslíš, že Bůh křiví právo?
Obrací na ruby spravedlnost? Jestli
tvoje děti proto němu hřešily, musel je potrestat
Ale ty jsi na živu, můžeš ještě hledat
Boha
a prosit o odpuštění
Když budeš ryzí a přímý, vyslyší tě a
odpoví, obnoví tvůj dům i důstojnost.
Zase mu vyčítají. Dávají mu
najevo, že byl špatný, nepřímý atd.
Zažili jste někdy, že vás
někdo neprávem obviňoval? Že vám někdo vyčítal, že věříte špatně? Že se špatně modlíte aj. aj. a že jste ještě
nevyznali svoje hříchy??
A Job Boha hájí:
Ta obhajoba Boha u trpícího
Joba je úžasná. On Bohu nic nevyčítá, on se před ním sklání. A je to těžké
Cituji dál v parafrázovaném
překladu
Copak může být v očích Božích
nějaký člověk vskutku dobrý?
Když s Bohem se dostane do pře, dokáže odpovědět na
jedinou z jeho tisíci otázek?
Bůh je mocný a dobrý,
kdo se mu postaví na odpor?
Slunce nevyjde a hvězdy přestanou svítit na jeho rozkaz-
Jeho divy jsou neuvěřitelní a nespočetné
Lidský pýcha před ním padá do prachu
kdo jsem já, abych se s ním dokonce hádal?
I kdybych byl bez poskvrny nenašel bych slov, jen bych musel prosit o milost
Job v Boha věří a hájí ho. To jsou krásná slova. Ale oni nechápou?
My se také někdy můžeme
dostat do podobné situace, kdy nás nechápou. A Job je v podobné situaci. Co na
něm chtějí?
Těch kapitol, kde jeho
přátele mu jen vytýkají a vytýkají je asi 30. A doženou Joba k tomu, že říká tohle:
"prokletý den, kdy jsem se narodil, prokletá noc,
kdy jsem byl počat"
Odtud je kousek se zříct Boha,
ale to Job neudělá. To chce Satan.
Vzpomínám na jeden film
Čarodějky ze Salemu. O tom, kolik zla páchala v Nové Anglii na americkém kontinentu
puritánská církev v rámci akce proti údajnému čarodějnictví. Na šibenici stojí
muž, který se ničím neprovinil a poznal tu hnusnou přetvářku, fanatismus a
pokrytectví. A zvolá hroznou větu: Bůh je mrtev" Tohle chce Satan, To je
jeho vítězství. Ale Job se jen tak nezvyklá.
Ano Job má možná jednu
chybičku. Není si vědom, že by proti Bohu chybil. Není horší, než jeho přátele.
A nedivme se mu?
A nakonec se Job
vzpamatovává, nabývá síly a těmto přátelům řekne tohle:
13.kap
Podívejte se, to, co mi říkáte, jsem slyšel
nesčetněkrát.
Co víte vy, vím taky. Nejsem pozadu.
Nejsem o nic hloupější než vy.
Kdybych tak mohl mluvit se Všemohoucím,
předložit svou věc přímo jemu.
Myslíte si, že tomu všemu rozumíte, hrajete si na
doktory, ale léčit neumíte.
Kdybyste aspoň nežvanili,
vypadali byste věrohodněji.
To se musíte zastávat Boha tím, že mu vkládáte do úst
něco,
co nikdy neřekl?
Kdo vám řekl, že Bůh stojí o to,abyste mluvili za něj?
Myslíte si, že on stojí o takovou pomoc, že vás
potřebuje jako advokáty?
A dál
mimo jiné říká:
O Bože, o dvě věci tě prosím, abych se před tebe
dokázal postavit. Zastav ten strašný soud nade mnou a zbav mne té ohromující
hrůzy z Tvé přítomnosti
Řekni mi, co jsem spáchal? Pomoz mi! Ukaž na můj
hřích?
Jobova řeč je ještě moc
dlouhá a stejně tak reakce jeho nyní
snad už falešných přátel.
Chudák Job. To je duchovní boj. A falešní přátele potřebují Joba zdeptat.
A Job?
· 6Tvář mi opuchla
od pláče, na má víčka padlo šero smrti,
· 17ač násilí na
mých rukou nelpí a má modlitba je ryzí.
· 18Země, krev mou
nepřikrývej, můj křik ať nenajde místa klidu !
· 19Ale nyní, hle,
mám svědka na nebesích, můj přímluvce je na výšinách.
· 20Ať se mi přátelé
posmívají, moje oko hledí v slzách k Bohu.
· 21Kéž je muži dáno
hájit se před Bohem, lidskému synu před jeho bližním.
· 22Vždyť až přejde
počet mých let, půjdu stezkou, z níž se nenavrátím.
Job stále důvěřuje Bohu. A
ti dva se stále snaží přesvědčit Joba, jaký je svévolník. A jeden z nich má už
vůči Jobovi projeví vztek a hněv, protože ti předtím neuspěli.
A jak úlisně začíná:
·
3Má řeč tryská z
upřímného srdce, mé rty mluví o poznání vytříbeném.
· 4Boží duch mě
učinil, dech Všemocného mě oživil.
· 5Můžeš-li,
odpovídej, předlož mi svou při , postav se!
Co to mluví z toho
muže?
· Poslouchej mě,
Jóbe, pozorně, mlč, já budu mluvit.
·
32Bude-li co říci,
odpověz mi, promluv, chci pro tebe spravedlnost.
· 33Nebudeš-li mít
co říci , poslouchej mě, mlč a já ti zprostředkuji moudrost.“
Není tohle pýcha? Má právo
takto mluvit nějaký člověk. Za co se ten
člověk považuje?
Nestává se i dnes, že
vystupují různí vůdcové sekt a tvrdí , že oni mají ducha a jen oni mají pravdu
aj aj.? Kolik lidí zneužilo Boha, když ohlásí, že jim Duch Boží tohle oznámil,
ale ono to není pravda. Tento poslední přítel se pasuje do role Boha. Pozor na
takové přátele.
Zajímavé je, že Job už
nereaguje nějakou další odpovědí na toho posledního muže a stane se něco, co Job tolik potřebovaL.
Odpoví mu sám skutečný
a nefalšovaný Hospodin:
A sdělí mu vše o stvoření
země i o vesmíru, života a o všem, co
s tím souvisí.
A Job, když tohle slyší od
Boha, ne od lidí, a tak udělá užasnou věc:
A cituji parafrázově:
Uznávám, že můžeš všechno a nikdo ti v tom nezabrání. Uznávám. Blábolil
jsem o věcech, o kterých nemám ponětí.
6Proto odvolávám a
lituji všeho v prachu a popelu.“
V parafrázovaném překladu
Mrzí mne to. Všechno
odvolávám. stydím se za svoje řeči.
A Hospodin??
Napomene jeho falešné přátele a mají obětovat
za svá provinění.
A cituji poslední část Jóbovy knihy:
10Když
se Job modlil za své přátele, Hospodin obrátil jeho úděl a dal Jobovi dvakrát
více, než co měl dřív.
1 1Všichni
jeho bratři a sestry i všichni jeho dřívější známí přišli za ním a hodovali s
ním v jeho domě. Litovali ho a těšili kvůli všem těm neštěstím, která na něj
Hospodin uvedl. Každý z nich mu dal kousek stříbra a jednu zlatou náušnici.
12Hospodin tedy Jobovi
nakonec požehnal více než na počátku. Měl totiž 14 000 ovcí, 6000 velbloudů,
1000 párů dobytka a 1000 oslic.
13Měl také sedm synů a tři
dcery.
1 4Jedné
dal jméno Jemima, druhé Kesia a třetí Keren-hapuch.
15V
celé zemi nebyly tak krásné ženy jako dcery Jobovy. A otec jim dal dědictví
mezi jejich bratry.
16Potom Job žil ještě sto
čtyřicet let a viděl své děti a děti svých dětí až do čtvrtého pokolení.
17Nakonec
Job zemřel stár a nasycen životem.
Tady příběh končí. Život může být mnohem krutější než
Jobův a nekončí vždy happy endem. Lidé umírají a odejdou
v bolestech a v krutostech. Je to
spravedlivé?
Odpověď se přímo nedozvíme. Neznal ji ani Job.
Ale my si můžeme položit plno otázek?
Co kdyby Bůh nevrátil Jobovi jeho dřívější požehnání?
Jaké by bylo poučení?V té době, kdy lidé nevěděli nic o vzkříšení a věčném životě s Bohem, by to bylo smutné a
beznadějné.
Tehdy lidé ještě nic nevěděli o Božím Synu, o
vzkříšení a životě v novém těle a na
nové zemi.
Křesťanství je o tom, že té spravedlnosti, která se
realizuje až po druhém příchody Pána Ježíše.
A tak my nemusíme být uspokojeni odměnou v tomto životě. Bůh je však svrchovaný a
spravedlivý a vrátí nám vše, o co jsme nespravedlivě přišli, a až s ním budeme žít na věčnosti, dá nám víc, než
si dovedeme představit.
Proč věřící prožívají těžkosti a utrpení? Nikdo není dobrý kromě Boha.
Špatné věci se dějí ne proto, že by si Bůh nás nevšímal, že by mu to bylo
jedno a že by byl nespravedlivý., ani že
by neměl moc? Špatné věci se dějí proto, že žijeme v padlém světě, kde na všechny
doléhají tragické důsledky hříchu. Bůh někdy na krátkou dobu dopustí zlo.
Nevíme proč, ale on ví, co dělá. Jemu patří veškerá moc a takovou odpověď dal i
Jobovi.
A možná, kdybychom neměli těžkosti, možná bychom ani
Boha nehledali, protože bychom si mysleli, že vše zvládneme sami a Boha
nepotřebujeme. Ale Bůh na nás dychtivě čeká a právě různé životní zkoušky nás
přivádějí k němu. Proto mu důvěřujme, protože tak zničíme jedině tu sílu Božího nepřítele, která nás
chce od Boha odvést. A takové síly působily i na Joba
Je-li naším základem Bůh, nemůžeme nikdy přijít o všechno,
stejně jako o všechno nepřišel ani Jób.
Amen.
|
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Vota v Úterý, 03. březen 2020 @ 14:38:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Dobré zamyšlení, Frantisek100, snesete-li mé hodnocení :)
Měl bych sic pár zásadních námitek a nějaké připomínky, také poznámky k porozumění, ale rozumím, že jste křesťanem, tedy že máte pochopení z tohoto úhlu.Zda-li byste je chtěl znát, vědět, to nevím, ale vždyť jde o Vaše zamyšlení, jak jste psal.
Takže, ok :) Budu se těšit na další … (ale že nás zásobujete pane Karfíku :) |
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Úterý, 03. březen 2020 @ 16:32:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já jsem hloupý, protože nevím, kdo je to Karfík?? Já jinak tohle skládám pro LDN, aby tam lidičky potěšil, co věří. |
]
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: JirkaB v Úterý, 03. březen 2020 @ 19:04:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jáchyme, hoď ho do stroje. a v tom filmu je replika: Vy nás ale zásobujete pane Karfík. |
]
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 04. březen 2020 @ 07:17:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A říká ji viditelně potěšený primář Chocholoušek. :-) |
]
|
|
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Milka v Úterý, 03. březen 2020 @ 17:44:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | I šli Elífaz Témanský, Bildad Šúchský a Sófar Naamatský učinit, co jim Hospodin nařídil.
Tihle tři nemluvili náležitě.
Tenhle: Má řeč tryská z upřímného srdce, mé rty mluví o poznání vytříbeném. · 4 [biblenet.cz]Boží duch mě učinil, dech Všemocného mě oživil. · 5 [biblenet.cz]Můžeš-li, odpovídej, předlož mi svou při , postav se! Co to mluví z toho muže? · [biblenet.cz]Poslouchej mě, Jóbe, pozorně, mlč, já budu mluvit. ·
32 [biblenet.cz]Bude-li co říci, odpověz mi, promluv, chci pro tebe spravedlnost. · 33 [biblenet.cz]Nebudeš-li mít co říci , poslouchej mě, mlč a já ti zprostředkuji moudrost.“
byl - Elíhú dále pokračoval slovy:....
Toho Bůh nepokáral. Tomuto člověku křivdíš.
|
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Středa, 04. březen 2020 @ 07:02:50 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Asi mu opravdu křivdím. Pozorně jsem si vše znova vše
přečetl. On nemluví zase nějak tak špatně. Mne zmátla některá jeho slova, která
mne připomněla náboženské fanatiky, kteří před vámi vystupují jako zástupci
Boha a do té role se pasují. Jen oni mají Ducha a jen oni ví, co vám chybí. Ale
ani on mu nedokázal pomoci a Job už byl
asi tak unaven, že ho asi nevnímal. Možná že tento mladý muž nebyl pod vlivem
Satana jako ti dva starší Jobovi přátele, neškodil a ani nepomohl. Musíme si
uvědomit, že v tělesném utrpení potřebuje člověk hlavně ulevit od bolesti a ne
výčitky, co kdy dělal špatně. Takže asi mu křivdím. Job ho asi však už
nevnímal. Já jsem tomuto mladému muži přisoudil vlastnosti dnešních sektářů. Děkuji za doplnění. |
]
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Vota v Středa, 04. březen 2020 @ 09:51:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Frantisek100 Až tak bych s odpovědí Milce nespěchal, že byste Elihu křivdil :) Elihu nepatřil k jeho přátelům, kteří za Jobem přišli. Nepřišel s nimi. Dlouhou dobu před jeho vystoupením o něm nikdo neví, nikde není zmiňován. Pak náhle se objevuje před odpovědí HaŠem Jobovi, poté co Jobovi tři přátelé zmlkli. A jeho působení je krátké a zase mizí a není o něm zmínka. Elihu a jeho řeč je importovanou osobou v příběhu Joba, do zapsaného příběhu. Vlastně do příběhu nezapadá, shrnuje vše před HaŠem, ačkoliv v podstatě říká to stejné, co HaŠem. Ale odkaz na něho a jeho předka je takové tajemstvíčko, které o sobě odkrývá. :) Není neznámou postavou proroka :) |
]
|
|
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Úterý, 03. březen 2020 @ 20:04:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Nevím, Františku, proč jsi zmínil 6. verš 42. kapitoly, který je sice také důležitý, nicméně klíčovým veršem celé knihy, celého příběhu je verš pátý: Slyšel jsem tě jen z doslechu, a nyní tě vidělo mé oko. Jób neznal Boha osobně. Věděl o Bohu jen z doslech, sloužil Mu podle svého omezeného poznání a myslel si, že je skrze to spravedlivý (dnes bychom řekli samospravedlivý). Celá zkouška a všechno Jóbovo utrpení mělo jeden cíl, Boží cíl - dát se Jóbovi poznat takový, jaký Bůh je, vést jej k pokání a ke spravedlnosti z víry osobně známého Boha. Apoštol Jakub, bratr Páně k Jóbovu příběhu (5:11) napsal: Hle, blahoslavíme ty, kteří vytrvali. Slyšeli jste o Jobově vytrvalosti a viděli jste, jaký konec mu Pán připravil. Neboť Pán je velmi soucitný a milostivý. Tož tak. |
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Středa, 04. březen 2020 @ 07:25:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, to je důležitý verš. Já ho tam původně měl a měl jsem
vše delší, ale pak jsem zjistil, že moje
mluvení bude pro ty lidi v LDN moc dlouhé a to jsem zase nechtěl. V tom
příběhu je však důležité to, že se o nás může jednat jinde bez nás a jen Bůh dovolí
jen tolik zla od nepřítele, které uneseme.Mně šlo o to, aby ti nemocní lidé pochopili,
že za utrpením, které třeba prožívají, nemohou oni sami, že to neví stejně jako
Job, ale že Bůh je s nimi a On jim vše
vrátí v jiném životě, v jiné existenci. Ti lidé tam na přednášku jsou dobrovolně
, spíše je přivezou na vozíčku a jsou
bedliví posluchači. |
]
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Vota v Středa, 04. březen 2020 @ 10:13:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hm,
"Slyšel jsem tě jen z doslechu, a nyní tě vidělo mé oko" - hodně špatný překlad lišící se od hebrejštiny. Spíše přání otcem myšlenky... Naprosto nezapadá do kontextu. Job jednoduše tímto říkal: Nerozuměl jsem proč, ale nyní jsem pochopil a porozuměl.
Cílem zkoušky Joba byla ryzost a upřímnost, pravdivost jeho jednání, věrnosti HaŠem. A nikoliv to, jaký HaŠem je. A v této zkoušce obstál.
(A HaŠem mu požehnal zdvojnásobením toho, co původně měl a také mu požehnal jeho 7 sedmi syny a 3 dcerami, které měl - od počátku - od počátku toho "příběhu" :) |
]
|
|
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 04. březen 2020 @ 07:28:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Kniha Jób má stěžejní téma - smysl lidského utrpení v pozemském životě.
Ve vyvoleném národě panovalo přesvědčení, že pokud člověk žije podle Boha, Hospodin mu požehná a jemu se bude dařit i v hmotných statcích, i v osobním životě.
Neúspěch, neštěstí, hmotná bída - to považovali za znak absence Božího požehnání a pomoci, za důsledek nějakého závažného hříchu onoho dotyčného člověka.
Kniha Jób poukazuje na to, že nikoli vždycky toto musí platit zrovna tak.
Hospodin má ve své svrchovanosti své záměry a může dopustit neštěstí či nemoc i na člověka usilujícího žít spravedlivě. Vždy je nakonec takové neštěstí k duchovnímu užitku onoho člověka i jeho blízkých. |
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Středa, 04. březen 2020 @ 07:51:50 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano. Ano. Čím dál více si uvědomuji, kdybych v dětství žil v dostatku a přepychu a nezažil utrpení, tak bych asi byl jiný. Dlouhá cesta utrpení je i cestou poznávání, i když já nemám důvod toto považovat za utrpení, ale Boží výchovu. Zase se mi toho tolik zlého nestalo. Zase jsem mohl poznat různé i hodné lidi. Akorát, že v psychice zůstávají určitě jizvičky, které někdy člověka zbytečně prudí nechovat es úplně dobře. |
]
Re: Utrpení Jóba a dnešek (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 05. březen 2020 @ 07:20:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Moje příbuzná měla devět dalších sourozenců. Jako nejstarší musela pro bídu už v šestnácti z domu - sloužit u sedláka. Nebyl to dobrý člověk - dodnes vzpomíná, jak tvrdě a za malou mzdu musela u něj pracovat. Taky je to u ní v určitém slova smyslu nezhojená jizva - z hříchu kohosi jiného.
Hřích sice působí nejvíce zhoubně na samotného hříšníka, ale negativně dopadá také na všechny nevinné lidi stojící v jeho dosahu.
Má - li se taková jizva zahojit, člověk se musí naučit takovéhoto člověka s jeho nespravedlností pustit z hlavy a netrápit se tou křivdou. Až později, když duchovně dozraje, pak dokáže takovému člověku i odpustit. Pochopí, že ani on se takto nevyprofiloval sám, ale třeba zase díky zla hříchu někoho dalšího, které dopadlo a pokřivilo zase jeho charakter.
Třeba všichni dneska nadávají na Stalina - ale Stalinův otec byl alkoholik, který svého zakřiknutého syna týral a bil. Jaký pak div, že z něj nakonec vyrostlo to, co z něj vyrostlo.
|
]
|
|
|
|