poslal Frantisek100 · 1Na počátku bylo
Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh.
·
2To bylo na
počátku u Boha.
Tak začíná evangelium miláčka Páně apoštola Jana. Jan možná ze
všech učedníků a apoštolů nejvíce miloval Pán Ježíše. Proto také jako
jediný z učedníků byl pod křížem, když
Pán Ježíš umíral a Pán Ježíš mu v tuto chvíli
svěřuje do péče svoji matku.. Jan se také ze všech apoštolů dožil nejvyššího věku,
zemřel asi přirozenou smrtí a ne mučením
Na konci života pak dostal od Boha Zjevení Vše a to i evangelium pak napsal až v
pozdějších letech, kdy se dožil asi více
než 80 let. Jan je velice moudrý a zaměřuje se víc než na popisy události na
filosofické a náboženské otázky. Píše to
moudrý člověk a tak považuji Janovo
evangelium za velmi pravdivé sdělení a svědectví.
Když píše, že
na počátku bylo slovo, je tím naznačeno, že první v existenci našeho
světa, naší země i vesmíru nebyla jen sama hmota. Slovo také vyjadřuje záměr, plán , úmysl,
projev vůle od bytosti , kterou nejsme schopni poznat našimi smysly. Naše
smysly umožňují poznat jen to, co je materiální povahy. Člověk na rozdíl od
ostatních živočichů má ale i schopnost duševní a duchovní. A to slovo, to je záměr, inteligence a tím i modrost atd, je to Bůh. A tady je počátek všeho.
Cituji dál:
· 3Všechno
povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest.
Všimněme si množného čísla.
Skrze ně a ne skrze n něho. Jan vnímá Boha v množném čísle. A u Jana je to
Bůh Otec, Syn Boží a Duch svatý. Takový to Bůh se rozhodl stvořit svět.
Všichni tyto osoby si tedy
přáli stvořit zemi a také člověka.
Všimněme si ještě množného
čísla i ve SZ v Genesis o stvoření:
Je tam psáno toto:
·
26I řekl Bůh:
„Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad
mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad
každým plazem plazícím se po zemi.“
·
27Bůh stvořil
člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a
ženu je stvořil.
Učiňme. Opět množné číslo.
Cituji dál Evangelium Jana
verši 1. kapitoly
·
4V něm byl život
a život byl světlo lidí.
·
5To světlo ve
tmě svítí a tma je nepohltila.
Bůh je také dárcem zázraku, který ve vesmíru pravděpodobně není
a marně ho tam hledáme. Lidé dokáží stvořit různé formy mrtvé hmoty, plasty
apod, pak mají problém je zlikvidovat. Život stvořit neumí.
Jan hovoří o světle.Světlo se
asi nedá zničit. Vesmír je plný světel, plný sluncí, hvězd.A to jedno světlo,
které vnímáme našimi smysly, zrakem, je zdrojem energie pro život. Žasnu nad
zázrakem, který je třeba list rostliny. Tato
část organického těla umí energii světla přeměnit na cukry a ještě k tomu vytvoří kyslík, kterého tak v atmosféře
neubývá. Žádná laboratoř to nedokáže. A tento projev existence zvaný život
nemohl vzniknout náhodou a samo od sebe. Ale vedle světla fyzického existuje ještě jiné světlo. O tom světle
hovoří Syn Boží a On může tak svědčit.
an 12, 46Já jsem přišel na svět jako světlo, aby nikdo, kdo ve
mne věří, nezůstal ve tmě.
Toto je duchovní světlo, zdroj
duchovní existence.
Citujme dál Janovo
evangelium:
6Od Boha byl poslán člověk, jménem Jan.
Jan zde
najednou od filosofování přechází k reálnému životu. K událostem, které zažil osobně jako mladý
muž. Píše o Janovi Křtitelovi. Vůbec nezmiňuje sebe, ačkoliv u toho osobně byl.
Cituji dál:
·
7Ten přišel
proto, aby vydal svědectví o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho.
·
8Jan sám nebyl
tím světlem, ale přišel, aby o tom světle vydal svědectví.
Jan se nezaměřuje na
podrobnosti ze života Jana Křtitele.
O něm naopak podrobně píše
Matouš ve 3. kapitole.
Cituji z Matouše.
·
1Za těch dnů
vystoupil Jan Křtitel a kázal v judské poušti:
·
2„Čiňte pokání,
neboť se přiblížilo království nebeské.“
·
3To je ten, o
němž je řečeno ústy proroka Izaiáše: ‚Hlas volajícího na poušti: Připravte
cestu Páně, vyrovnejte mu stezky!‘
·
4Jan měl na sobě
šat z velbloudí srsti, kožený pás kolem boků a potravou mu byly kobylky a med
divokých včel.
·
5Tehdy vycházel
k němu celý Jeruzalém i Judsko a celé okolí Jordánu,
·
6vyznávali své
hříchy a dávali se od něho v řece Jordánu křtít.¨
Dozvídáme se u Matouše , že Jan Křtitel má
Boží původ a jeho existence v této
době měla připravit cesty Páně. Jak?
Přece pokáním, přiznáním se
ke své nedokonalosti a hříšnosti. Tady nebylo třeba nějakého studia Písma jako
u farizejů a kněží, ale týkalo se to našeho já. A ačkoliv
Jan Křtitel asi nebyl zrovna pohledný podle oblečení, přesto z něho
vyzařovalo něco Božího, nějaké charisma. To působilo na lidi a oni vnímali, co
říká. A jdou se pokřtít. Čili mám hříchy a chci se jich zbavit. Jan Křtitel v
nich dokázal probudit tu touhu po očištění a nešlo o fyzické očištění, ale
zbavení se toho, to tíží svědomí. Začít znova jako čistý. To nemůže pochopit člověk pyšný.
A Jan o Janu Křtitelovi dál
vysvětluje toto:
·
7Ten přišel
proto, aby vydal svědectví o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho.
·
8Jan sám nebyl
tím světlem, ale přišel, aby o tom světle vydal svědectví.
·
9Bylo tu pravé
světlo, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo do světa.
Opět mluví o světle. A my tu
slyšíme to, co už apoštol Jan vyjádřil
pak dále:
Opakuji:
Jan 12, 46Já jsem přišel na svět jako světlo, aby nikdo, kdo ve
mne věří, nezůstal ve tmě.
A
Jan apoštol se opět vrací k
duchovnímu vysvětlování: Píše:
·
9Bylo tu pravé
světlo, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo do světa.
·
10Na světě
byl, svět skrze něj povstal, ale svět ho nepoznal.
·
1Přišel do
svého vlastního, ale jeho vlastní ho nepřijali.
·
12Těm pak,
kteří ho přijali a věří v jeho jméno, dal moc stát se Božími dětmi.
·
13Ti se
nenarodili, jen jako se rodí lidé, jako děti pozemských otců, nýbrž narodili se
z Boha.
A tady je nejkrásnější parafrázovaný překlad:
Ježíš je to pravé světlo, které září vstříc každému
člověku.
Přišel na zem, kterou stvořil a k lidem, které
miloval, ale oni ho nepřijali.
Těm však, kteří ho přece přijali a uvěřili v něho,
otevřel přístup do Boží rodiny.
Nestali se jejími členy rodem ani lidským úsilím, ale
Božím působením.
Ve výrazu "Na světě byl,
svět skrze něj povstal" vnímáme, že Pán Ježíš byl na počátku všeho a tedy
i u toho, jak je psáno:
·
26I řekl Bůh:
„Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby.
Dál Jan píše:
·
14A Slovo se
stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od
Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy.
Jasně vyjádřeno. Syn Boží
vzal na sebe lidské tělo. A Jan Evangelista, protože Pána Ježíše osobně poznal,
dodává, že byl plný milosti, tedy lásky a pravdy. To je Janova, apoštola
Janova, osobní zkušenost.
A cituji dál:
·
15Jan o něm
vydával svědectví a volal: „To je ten, o němž jsem řekl: Přichází za mnou, ale
je větší, protože tu byl dříve než já.“
Jan Křtitel byl o půl roku
starší a určitě to věděl, když byli přece příbuzní, ale pak se s ním už asi
nesetkával. Stejně je nepochopitelné,
když se tak mladý muž jako byl Jan Křtitel rozhodne žít v poušti odděleně od
společnosti a pak se vrátí s úkolem,
který má v sobě. Tady je vidět, že prostě si ho sám Bůh vybral a ovládal. Vždyť mohl zůstat doma, založit
rodinu a žít jako ostatní. Ale on se chová jinak. A on prohlašuje o Pánu
Ježíši, kterého asi hodně dlouho neviděl, že nejenže je větší, ale existoval
dříve než on. Byl tu dříve. Odkud má takové informace? Jak je získal? Prostě z
něho neboli prostřednictvím jeho mluví sám Bůh.
A říká dále:
·
16Z jeho
plnosti jsme byli obdarováni my všichni milostí za milostí.
Čeho je Pán Ježíš plný?
Milosti. A ta milost je hojná čili
obrovská. Je jí prostě mnoho. Proč? Je určena všem lidem, kteří uznají svoji
hříšnost. A tu milost Ježíš daruje,
obdarovává všem a to proto je tak hojná a až nekonečná. Je to
dar. Dar z lásky. Tak Bůh miloval svět.
Jak je to psáno?
- Jan 3, 16Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný,
kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.
Ale citujme dál verše první
epištoly Janova evangelia!
·
17Neboť Zákon
byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista.
Krutá věc je zákonictví. Ono
nezná milost. Porušil si Boží zákon tedy Desatero, zemřeš.
Ano, zákon byl dán
prostřednictvím Mojžíše, ale ten nás nezachrání a ani neurovnává náš vztah s
Bohem a neučiní nás bezhříšnými. Jedině
snad, kdyby lidé podle něho žili, byli by jejich vzájemní vztahy a i vztah k
Bohu bez problémů a lepší. Ale to se
nikdy nestalo. Žádné oběti zvířat a jiné
úkony nedokázali zachránit člověka od
hříchu.
A apoštol Pavel si to moc
dobře uvědomoval a moc ho to trápilo. A
on nám v epištole k Římanům zanechal přesný popis svého trápení.
7. kap Římanů:
- 14Víme, že
zákon je svatý – já však jsem hříšný, hříchu zaprodán.
- 15Nepoznávám
se ve svých skutcích; vždyť nedělám to, co chci, nýbrž to, co nenávidím.
- 16Jestliže
však to, co dělám, je proti mé vůli, pak souhlasím se zákonem a uznávám,
že je dobrý.
- 17Pak to
vlastně nejsem já, kdo jedná špatně, ale hřích, který je ve mně.
- 18Vím totiž,
že ve mně, to jest v mé lidské přirozenosti, nepřebývá dobro. Chtít dobro,
to dokážu, ale vykonat už ne.
- 19Vždyť
nečiním dobro, které chci, nýbrž zlo, které nechci.
- 20Jestliže
však činím to, co nechci, nedělám to já, ale hřích, který ve mně přebývá.
- 21Objevuji
tedy takový zákon: Když chci činit dobro, mám v dosahu jen zlo.
- 22Ve své
nejvnitřnější bytosti s radostí souhlasím se zákonem Božím;
- 23když však
mám jednat, pozoruji, že jiný zákon vede boj proti zákonu, kterému se
podřizuje má mysl, a činí mě zajatcem zákona hříchu, kterému se podřizují
mé údy.
- 24Jak ubohý
jsem to člověk! Kdo mě vysvobodí z tohoto těla smrti?
- 25Jedině Bohu
buď dík skrze Ježíše Krista, Pána našeho! – A tak tentýž já sloužím svou
myslí zákonu Božímu, ale svým jednáním zákonu hříchu.
a stojí za to, to ještě
jednou slyšet v parafrázovaném překladu.
Zákon, jak víme, pochází od Boha.
My jsme však
slabí lidé, jako otroci prodaní hříchu.
I když víme, co
je dobré a správné a chceme se tím řídit, vyzní naše snaha často v pravý opak.
Třebaže dobrou vůli máme, neumíme ji proměnit v čin.
Jako by v nás jednal kdosi jiný proti našemu lepšímu
přesvědčení, takže Boží vůli neustále přestupujeme, ačkoliv ji rozumem
schvalujeme.
Čemu do
nasvědčuje?
Ukazuje to, že uvnitř jsme ovládáni zákonem zla, který
i naše nejlepší úmysly dovede převrátit ve špatné jednání.
Na jedné straně rozumem chceme sloužit Bohu a dobru,
na druhé straně neustále podléháme zlu.
Jak ubozí jsme my lidé!
Což neexistuje vysvobození z toho nešťastného
otroctví?
Díky Bohu existuje. Je tu cesta, kterou nám otevřel
Ježíš Kristus.
Evangelista Jan dál sděluje konverzaci mezi Janem Křtitelem a farizeji, kteří měli zjistit, kdo to
vlastně ten Jan Křtitel je? Jistě jim neuniklo, jaký má ohlas sami se divili,
čím to je.
Cituji: Raději parafrázovaný
překlad.
Boha nikdo z lidí
neviděl, jenom ten, který má k němu blízko jako jediný Syn k Otci, nám o něm
sdělil pravdu.¨
Z Jeruzaléma přišla za Janem křtitelem delegace
židovských kněží s otázkou, zda je očekávaný Mesiáš- Boží Syn, izraelský král.
"ne nejsem Mesiáš" řekl jim Jan otevřeně.
"Kdo tedy jsi?" zeptali se znovu "Jsi
prorok Eliáš"
"Nejsem"
"Tak řekni, kdo jsi. Musíme o tobě podat zprávu
těm, kteří nás poslali. Jsi tedy jiný Mesiášův předchůdce??
"Nedávejte mi žádný titul. Jsem hlas, který na
poušti volá: Upravte cestu pro Pána. Tak to předpověděl prorok Izaiáš"
Protože Janovu odpověď nepochopili, ptali se dál
"Když nejsi Mesiáš, ani jeho předchůdce, proč
křtíš?"
Jan odpověděl:" Divíte se, že křtím. Ale co
budete říkat tomu muži, který přichází za mnou? Ještě ho neznáte, ale už je
mezi vámi. Jemu nejsem hoden ani rozvázat obuv. To se stalo v Betanii, kde
křtil
Jan Evangelista byl u toho,
když se Jan Křtitel setkal s Pánem
Ježíšem. Popisuje to takto:
·
29Druhého dne
spatřil Jan Ježíše, jak jde k němu, a řekl: „Hle, beránek Boží, který snímá
hřích světa.
·
30To je ten, o
němž jsem řekl: Za mnou přichází někdo větší, neboť byl dříve než já.
·
31Já jsem
nevěděl, kdo to je, ale přišel jsem křtít vodou proto, aby ho poznal Izrael.“
·
32Jan vydal
svědectví: „Spatřil jsem, jak Duch sestoupil jako holubice z nebe a zůstal na
něm.
·
33A já jsem
stále nevěděl, kdo to je, ale ten, který mě poslal křtít vodou, mi řekl: ‚Na
koho spatříš sestupovat Ducha a zůstávat na něm, to je ten, který křtí Duchem
svatým.‘
·
34Já jsem to
viděl a dosvědčuji, že toto je Syn Boží.“
J
Jan Křtitel tehdy určitě ještě Ježíše jako dospělého neznal. Když k
němu Ježíš přišel, aby byl pokřtěn, poznal
ho podle zvláštního znamení.
Můžeme se jistě zamýšlet nad
tím, proč se Pán Ježíš nechává pokřtít. Neměl k tomu důvod, ale on se tím
ztotožňuje s hříšníky. Ta voda je plná obrazně vyjádřeno hříchy a on čistý
se do špíny ponoří.
První kapitola Janova evangelia
však ještě nekončí a připomíná ještě něco. Jan den před tím pokřtil
Pána Ježíše a Pán Ježíš odchází. Jan Křtitel ve své práci pokračoval. Přece ty
zájemce nenechá být. Takže neměl čas se Pánu Ježíši věnovat
Druhého dne se Jan Křtitel
setkal s Pánem Ježíšem po druhé.
Cituji:
·
35Druhého dne
tam byl opět Jan s dvěma ze svých učedníků.
Všimněme si, že Jan Křtitel
má už své učedníky
¨
Citují dál:
·
36Spatřil
Ježíše, jak jde okolo, a řekl: „Hle, beránek Boží.“
·
37Ti dva
učedníci slyšeli, co řekl, a šli za Ježíšem.
Ve vyjádření beranek Boží je
vyjádřeno to, proč Pán Ježíš přišel. Aby byl čistou obětí za hříchy. Židé
dodržovali obětní systém a to nejen židé, ale setkáváme se s tím už na začátku
lidstva třeba u Ábela.
·
38Když se
Ježíš obrátil a uviděl, že jdou za ním, otázal se jich: „Co chcete?“ Řekli mu:
„Rabbi (což přeloženo znamená: Mistře ), kde bydlíš?“
Ti dva učedníci se oddělili
od Jan Křtitele a šli za Ježíšem
·
39Odpověděl
jim: „Pojďte a uvidíte!“ Šli tedy, viděli, kde bydlí, a zůstali ten den u něho.
Bylo kolem čtyř hodin odpoledne.
·
40Jeden z těch
dvou, kteří slyšeli, co Jan řekl, a Ježíše následovali, byl Ondřej, bratr
Šimona Petra.
A kdo byl asi ten druhý?
Přece ten, kdo u toho byl a popsal celou událost. Tedy Evangelista Jan
, který se ze skromnosti sám sebe neuvádí.
·
41Vyhledal
nejprve svého bratra Šimona a řekl mu: „Nalezli jsme Mesiáše (což je v
překladu: Kristus).“
·
42Přivedl ho k
Ježíšovi. Ježíš na něj pohleděl a řekl: „Ty jsi Šimon, syn Janův; budeš se
jmenovat Kéfas (což se překládá: Petr ).“
Ondřej měl radost z přítomnosti Pána
Ježíše a musí tuto radost sdělit svým
nejbližším. Jde za bratrem Kefásem. A Pán
Ježíš vidí už předem v bratrovi Ondřeje svého věrného učedníka, který za něho
položí i život, apoštola Petra. Jan dál
už situaci nijak podrobně nepopisuje.
Všimněme si jedné důležité
věci. My se zde nedozvídáme, zda je
Ježíš vyzval, aby se stali jeho učedníky. Bylo to první setkání plné radosti.
Našli jsme Mesiáše. A Ondřej proto vyhledal svého bratra, pozdějšího Petra.
Další podrobnosti, které by se týkali Petra se už zde nedozvíme. Spíše je
vidět, že si zprávu o Mesiáši navzájem sdělovali mezi sebou a přibývali další
učedníci.
První kapitola Janova
evangelia končí, a ve druhé Jan popisuje první Ježíšův zázrak , který s e udál
nepozorovaně a tak, že si ho málokdo
všimnul. Svatba v Káni Galilejské. A tam už je učedníků více a jsou tam i s
Ježíšovou matkou. Možná proto se o ní Jan zmiňuje, protože pravděpodobně až do
její smrti o ni pečoval.
Děkujeme apoštolu Janovi za
jeho svědectví.