poslal Frantisek100 · 1První knihu,
Theofile, jsem napsal o všem, co Ježíš činil a učil od samého počátku
·
2až do dne, kdy
v Duchu svatém přikázal svým vyvoleným apoštolům, jak si mají počínat, a byl
přijat k Bohu;
·
3jim také po
svém umučení mnoha způsoby prokázal, že žije, po čtyřicet dní se jim dával
spatřit a učil je o království Božím.
·
4Když s nimi byl
u stolu, nařídil jim, aby neodcházeli z Jeruzaléma: „Čekejte, až se splní
Otcovo zaslíbení, o němž jste ode mne slyšeli.
Para překlad
Milý Teofile, také tuto druhou
knihu věnuji tobě, V té první jsem se snažil zachytit vše, co Ježíš dělal a
učil od počátku až do svého odchodu k Bohu. Tehdy dal také poslední pokyny o
Duchu svatém úzkému kruhu svých učedníků. V období čtyřiceti dnů od své smrti a
zmrtvýchvstání se s nimi setkával, dokázal jim, že je opravdu živ a pověděl
jim, že se vrátí, aby uskutečnil Boží záměr se světem. Když byli ještě pospolu,
řekl jim, aby po jeho odchodu neopouštěli Jeruzalém, ale čekali tam, až Bůh
vyplní svůj slib
Zajímavé oslovení. Kdo je onen muž zvaný Teofil. Už mu věnoval své
evangelium a nyní i svoji druhou knihu. Teofilus řecky
znamená Bohumil, milovaný Boží. Možná, že skutečně existoval významný člověk,
třeba římský úředník, který snad po obrácení ke křesťanství přijal toto jméno,
ale nic o něm nevíme. Spíše se domníváme, že jde o obrazné jméno a označuje
každého čtenáře, který je křesťan a miluje Boha. Lukáš předpokládá, že Teofil
už první knihu zná .Poslední slova Lukášova evangelia zní takto:
- 49Hle,
sesílám na vás, co slíbil můj Otec; zůstaňte ve městě, dokud nebudete
vyzbrojeni mocí z výsosti.“
- 50Potom
je vyvedl až k Betanii, zvedl ruce a požehnal jim;
- 51a když
jim žehnal, vzdálil se od nich a byl nesen do nebe.
- 52Oni
před ním padli na kolena; potom se s velikou radostí navrátili do
Jeruzaléma,
- 53byli
stále v chrámě a chválili Boha.
Takto evangelium
náhle končí a právě na to navazuje Lukáš krátkým konstatováním, co se stalo, což
nyní ještě upřesní. Je zde vidět, že na první knihu opravdu navazuje. Píše, že
Pán Ježíš působil na učedníky po čtyřicet
dní. Ale zdá se, že s nimi byl z toho důvodu, aby jim mnoho vysvětlil. Asi byl
jen s nimi. Už se neukazuje na veřejnosti
a nedovídáme se o žádném zázraku, zázračném léčení či jiných událostech. Pán
Ježí je prostě se svými učedníky. Proč čtyřicet dní. Co znamená číslo čtyřicet?
V Bibli se s ním setkáváme několikrát
Víme, že čtyřicet dní a nocí pršelo před podobou, kdy Noe už byl ve své arše.
Čtyřicet let bylo Izákovi i Ezaovi, když
se oženili. Izraelci čtyřicet let jedli
manu na poušti, čtyřicet dní a nocí byl Mojžíš na hoře u Hospodina, čtyřicet
let kraloval David. Nakonec čtyřicet dní
pokoušel ďábel Pána Ježíše na poušti. To číslo je nějak magické. Čtyřicet dní
bylo obdobím pro karanténu v rámci
izolace lodí bez možnosti vrátit se ke břehu. Čtyřicet týdnů je počet běžného
těhotenství.
Těch čtyřicet dní
s Pánem Ježíšem asi nebyla náhoda. Oni
byli svým způsobem také v izolaci, a to v izolaci od hříchu, protože byli s Pánem Ježíšem. Žádný popis jejich
činnosti a života po těchto čtyřicet dní
nemáme.
Víme jen o jednom nařízení Pána Ježíše před odchodem do
nebe. Mají zůstat přes všechna nebezpečí v Jeruzalémě a čekat na vylití Ducha.
·
5Jan křtil
vodou, vy však budete pokřtěni Duchem svatým, až uplyne těchto několik dní.“
·
6Ti, kteří byli
s ním, se ho ptali: „Pane, už v tomto čase chceš obnovit království pro
Izrael?“
·
7Řekl jim: „Není
vaše věc znát čas a lhůtu, kterou si Otec ponechal ve své moci;
·
8ale dostanete
sílu Ducha svatého, který na vás sestoupí, a budete mi svědky v Jeruzalémě a v
celém Judsku, Samařsku a až na sám konec země.“
·
9Po těch slovech
byl před jejich zraky vzat vzhůru a oblak jim ho zastřel.
Pán Ježíš jim
tedy oznámil, co je opravdu čeká. Křest Duchem svatým. Učedníci však pravděpodobně
ještě nechápali, co to znamená. Možná v tom viděli nějaké Boží působení, kdy se pak budou podílet na budování nového království.
Proto následuje od nich otázka, která je významná i dnes, kdy řada sektářů
hlásají přesný příchod Krista. Odpověď bychom možná hruběji bychom t vyjádřili
slovy:" Co je vám do toho. To je Boží věc." Ale Pán Ježíš ještě upřesňuje
co znamená křest Duchem. Dostanou v zvláštní sílu, možná bychom řekli
energii, odvahu ale i nové schopnosti, které dosud nemají. Tato jejich změna tak
bude důkazem o Kristu, kterého nechali
ukřižovat. Bude se šířit jako důkaz
nejen v Jeruzalémě, nejen v Judsku, Samařsku,
ale později v celém světě. Víc
nebyla třeba učedníkům sdělovat. Je vzat vzhůru a mizí. A oni zůstávají sami.
To musela být zvláštní chvíle. Oni si na
Ježíše zvykli, milují ho, Pán jim toho mnoho sdělil, ale ještě vše nechápou.
Jsou plni něčeho, co se musí teprve zapnout , nějak zažehnout. A tomu zažehnutí dojde a má to logiku.
Plamenná záře, plamínky nad jejich hlavami. I Mojžíš před Hospodinem na hoře
byl ozářen a jeho tvář pak zářila, že ji
musel skrývat.
·
10A když
upřeně hleděli k nebi za ním, jak odchází, hle, stáli vedle nich dva muži v
bílém rouchu
·
11a řekli:
„Muži z Galileje, co tu stojíte a hledíte k nebi? Tento Ježíš, který byl od vás
vzat do nebe, znovu přijde právě tak, jak jste ho viděli odcházet.“
·
12Potom se z
hory, které se říká Olivová, vrátili do Jeruzaléma; není to daleko, jen asi
kolik je dovoleno ujít v sobotu.
S těmi to muži jsme se už setkali. Píše se o nich v
evangeliu.
·
10Oba
učedníci se pak vrátili domů.
·
11Ale Marie
stála venku před hrobem a plakala. Přitom se naklonila do hrobu
·
12a spatřila
dva anděly v bílém rouchu, sedící na místě, kde předtím leželo Ježíšovo tělo,
jednoho u hlavy a druhého u nohou.
·
13Otázali se
Marie: „Proč pláčeš? “ Odpověděla jim: „Odnesli mého Pána a nevím, kam ho
položili.“
·
14Po těch
slovech se obrátila a spatřila za sebou Ježíše; ale nepoznala, že je to on.
·
15Ježíš jí
řekl: „Proč pláčeš? Koho hledáš?“ V domnění, že je to zahradník, mu odpověděla:
„Jestliže tys jej, pane, odnesl, řekni mi, kam jsi ho položil, a já pro něj
půjdu.“
·
16Ježíš jí
řekl: „Marie!“ Obrátila se a zvolala hebrejsky „Rabbuni“, to znamená ‚Mistře‘.
·
17Ježíš jí
řekl: „Nedotýkej se mne, dosud jsem nevystoupil k Otci. Ale jdi k mým bratřím a
pověz jim, že vystupuji k Otci svému i Otci vašemu a k Bohu svému i Bohu
vašemu.“
·
18Marie
Magdalská šla k učedníkům a oznámila jim: „Viděla jsem Pána a toto mi řekl.“
Možná ti neznámí muži v bílém rouchu jsou tytéž andělé. A
jaký mají význam? Ježíš už zmizel, ale oni ještě se dívají. Učedníci při takovém loučení jsou velice
smutní. Kdo by nebyl při loučení s někým, koho milujte, máte rádi a v jeho
přítomnosti nevnímají strach a obavy. Možná začínají pociťovat i beznaděj. Co si teď sami počneme? Ale ti muži, jako by
jim řekli, nic se přece z toho nedělejte, nebuďte smutní, vždyť on se vám vrátí
a uvidíte ho za přicházet stejně, jak od vás odcházel. Možná to byl úkol těchto mužů v bílém rouchu.
A apoštolové odcházejí z Olivové hory do Jeruzaléma , což byla krátká vzdálenost
tak , aby nebylo porušeno nařízení o sobotě.
·
13Když přišli
do města, vystoupili do horní místnosti domu, kde pobývali. Byli to Petr, Jan,
Jakub, Ondřej, Filip a Tomáš, Bartoloměj a Matouš, Jakub Alfeův, Šimon Zélóta a
Juda Jakubův.
·
14Ti všichni
se svorně a vytrvale modlili spolu se ženami, s Marií, matkou Ježíšovou, a s
jeho bratry.
Lukáš uvádí výčet všech jedenácti
apoštolů a píše, že se vytrvalé modlili. Tato činnost u apoštolů nikde
zaznamenána v evangeliích není.
Nemodlili se s Pánem Ježíšem ani jeho poslední noc. Nyní to ukazuje i na jejich jednomyslnost, protože
tak činili všichni a ukazuje to na základ jejich nového života a vztahu s Bohem. Modlitba
je rozhovor s Bohem a nejen rozhovor, ale je to také projev důvěry. Lukáš píše
, že se tak modlili se ženami, z nichž jedna je Ježíšovou matkou. V té době
nikoho z nich nenapadlo ji nazývat
královnou nebes. Marie čeká společně se
ženami i s muži na čas letnic, kdy bude seslán Duch svatý. Přítomnost žen
ukazuje ještě na jednu skutečnost.
Apoštolové mají s sebou ženy. Mohly to být manželky některých, mohly to být matky či sestry či
úplné cizí ženy, které milovaly Ježíše a zůstaly s apoštoly. Však ženy byly
přece statečnější než učedníci, kteří
se po zatčení Ježíše rozutekli,
ale ženy šly i na popraviště. Jejich přítomnost apoštolům a ostatním učedníkům byla
oporou. Kdo by o ně jinak pečoval, připravoval jídlo, pral, opravoval oblečení
a jiné. Je to prostě normální
společenství.
Otázkou je, kdo byli Ježíšovi bratři?
Nic o nich nevíme. V době, kdy evangelia vznikala, znamená pojem bratr prostě
druha ve víře. Za bratry a sestry se považovali všichni ve shromáždění. Tak se
lidé v církvi oslovují i dnes.
·
15V těch dnech
vstal Petr ve shromáždění bratří – bylo tam pohromadě asi sto dvacet lidí – a
řekl:
·
16„Bratří,
muselo se splnit slovo Písma, kde Duch svatý už ústy Davidovými mluvil o
Jidášovi, o tom, který na Ježíše přivedl stráže,
·
17ačkoliv
patřil do počtu nás Dvanácti a byl vyvolen ke stejné službě.
·
18Z odměny za
svůj zlý čin si koupil pole, ale pak se střemhlav zřítil, jeho tělo se roztrhlo
a všechny vnitřnosti vyhřezly.
·
19Všichni
obyvatelé Jeruzaléma se o tom dověděli a začali tomu poli říkat ve svém jazyce
Hakeldama, to znamená Krvavé pole.
·
20Neboť je
psáno v Knize žalmů: ‚Jeho obydlí ať zpustne, ať není nikoho, kdo by v něm
bydlel;‘ a jinde je psáno: ‚Jeho pověření ať převezme jiný.‘
·
21Proto jeden
z těch mužů, kteří s námi chodili po celý čas, kdy Pán Ježíš byl mezi námi,
·
22od křtu
Janova až do dne, kdy byl od nás vzat, musí se spolu s námi stát svědkem jeho
zmrtvýchvstání.“
Opět se setkáváme s oslovením bratři. Tím je potvrzena myšlenka, že nešlo o
pokrevní Ježíšovy bratry. Petr tak
označuje všechny věřící. Hovoří o Jidášovi a postupuje velice mírně . Jidáš byl
vyvolen ke stejné službě jako oni, ale stal se zrádce a naplnil proroctví , že
někdo prodá Pána jeho nepřátelům. Další verše pochází asi od Lukáže a nebyli součástí Petrova proslovu. Lukáš
chtěl čtenářům připomenout, co Jidáš udělal a jak to s ním dopadlo. Po tomto doplnění pak Lukáš
pokračuje Petrovým poselství ze Starého zákona. Píše, že už David poukazoval na
Ježíšova zrádce:
Žalm 69,26
·
26Jejich
hradiště ať zpustne, v jejich stanech ať nebydlí nikdo.
·
27Neboť toho,
kterého jsi ty zbil, pronásledovali, vypravují o bolesti těch, které jsi
proklál. ·
28Sečti jejich
nepravosti, ať před tebou nejsou spravedliví.
žalm 109,8
·
8Dny ať jsou mu
ukráceny, jeho pověření ať převezme jiný.
Petr
prostě chce zachovat pověřeni pro dvanáct apoštolů a když není Jidáš , musí to
převzít někdo jiný. Má to být takový člověk, kdo doprovázel učedníky během tří
let Kristovy veřejné služby až po jeho nanebevstoupení a musí být schopen nést
svědectví o Pánově vzkříšení.
- 23Vybrali
tedy dva, Josefa, jménem Barsabas, zvaného Justus, a Matěje;
- 24pak se
modlili: „Ty, Pane, znáš srdce všech lidí; ukaž, koho z těch dvou sis
vyvolil,
- 25aby
převzal místo v této apoštolské službě, kterou Jidáš opustil a odešel tam,
kam patří.“
- 26Potom
jim dali losy a los padl na Matěje; tak byl připojen k jedenácti
apoštolům.
Jakým
způsobem nového apoštola zvolili? Nepoužili demokratickou metodu volby. Předložili
záležitost Pánu a požádali jej, aby jim zjevil své rozhodnutí. Losovali mezi
Justem a Matějem. Jistě se před tímto aktem modlili, aby vše převzal do svých
rukou Pán. Tato metoda rozpoznání Boží vůle byla známa ve Starém zákoně.
Přís. 16,33
·
33Los se
vytahuje ze záňadří, ale každé rozhodnutí je od Hospodina.
Kdyby to bylo demokratickou volbou, tak by se možná
nedohodli a jedna strana by byla vždy nespokojena. Jak moudré!!
Dnes máme demokracii , ale k čemu je platná? Druhá strana nerespektuje
prohru a kuje pak jen pikle proti vítězům. Nepřináší pokoj, ale další neklid,
nenávist a boj. Proto dnes prohráváme s covidem. Nedávno jsme takovou
demokracii viděli v USA a brzy to poznáme i zde. Demokracie není pro Boží
království. Apoštolové vybrali správnou metodu.