|
Zaznamenali jsme 124690211 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha
Vloženo Středa, 03. červenec 2024 @ 10:16:26 CEST Vložil: Tomas |
poslal Tolstoj Když se mluví o křtu Duchem, dává se to do protikladu se křtem vodou Jana Křtitele: -
zatímco Jan Křtitel křtill pouhou vodou jako křest pokání, Ježíš křtí
Duchem jako křest spásy díky narození z vody a Ducha ("nenarodí-li se
kdo z vody a z Ducha, neuvidí Boží království", "křtu, který nyní
zachraňuje vás") a díky přenesení křtěného již nyní z tohoto
pomíjitelného světa do Božího království ("On nás vysvobodil z moci tmy a
přenesl do království svého milovaného Syna"), kdy se tělesné stane
duchovním ("co se narodilo z ducha, je duch"), aby i tělesné mohlo při
vzkříšení vejít do Království Ducha ("tělo a krev nemůže mít podíl na
Božím království"; "Jestliže ve vás přebývá Duch toho, který Ježíše
vzkřísil z mrtvých, pak ten, kdo vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše,
obživí i vaše smrtelná těla Duchem, který ve vás přebývá."), a dále jako
očištění ducha i těla od všech hříchů - od hříchu Adamova, který
přinesl do světa smrt, a hříchů osobních, které nás hříšníky přivádí ke
smrti věčné. To všechno činí neviditelný Duch při viditelném znamení
vody, přesně jak říká Pán: "nenarodí-li se kd z vody a Ducha".
Co je tedy ono znovuzrození? Je to obnovení ducha člověka Duchem Boha ("zachránil nás obmytím, jímž jsme se znovu zrodili k novému životu skrze Ducha svatého"), ale i těla člověka Duchem Boha ("Zasévá se tělo přirozené, vstává tělo duchovní. Je-li tělo přirozené, je i tělo duchovní."; "Jestliže ve vás přebývá Duch toho, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, pak ten, kdo vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, obživí i vaše smrtelná těla Duchem, který ve vás přebývá."). Díky tomuto znovuzrození dostává pomíjivý člověk podíl na nepomíjivém Božím království, protože "nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího", a protože člověk dostává "účast na Boží přirozenosti", tj. účast na životě, moci, svatosti a nepomíjivosti Boha. Tuto účast a obnovení má jak duše (duch) člověka, tak tělo člověka, kterému byla také dána účast na moci Ducha, který vzkříšil Ježíše z mrtvých a vzkřísí i ty, kteří jsou jeho: "Jestliže ve vás přebývá Duch toho, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, pak ten, kdo vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, obživí i vaše smrtelná těla Duchem, který ve vás přebývá."
Křest Duchem je tedy obnovení Duchem a dar Ducha, který se uděluje už od apoštolů dvojitým úkonem: křtem ve vodě a Duchu a následným vložením rukou neboli udělením daru Ducha alias biřmováním, kdy "do Ducha" je všal člověk nořen už při křestní koupli ve vodě. Tímto úkonem člověk dostává účast na Duchu a dar Ducha, který "ve vás zůstává a ve vás bude", a proto se člověk nazývá chrámem Božím neboli chrámem Ducha svatého. To skrze dar Ducha je v křesťanovi přítomen a působí Ježíš, ale i celá Trojice (vždyť jsme křtěni "ve jméno Otce, i Syna i Ducha" a kromě Ducha si v nás činí příbytek i Otec a Syn). To tento dar nás označuje (neboli "pečetí") pro den soudu, to onen dar nám dává závdavek eschatologické plnosti, to onen dar z nás činí syny Boží, takže voláme "Abba, Otče", to onen dar nás skrze Krista navrací Otci, protože to onen dar nás činí údy Kristova těla, které bylo vzkříšeno a které vstoupilo na pravici Boží a dál se rozdílí v eucharistii, protože "nebudete-li jíst tělo člověka a nebude-li pít jeho krev, nebudete mít v sobě život", a to "tělo obětované za život světa".
Křest Ducha neboli ponoření do Ducha se tedy děje ve křtu "vody a Ducha" a vložením rukou ne od kdejakého Toníka, ale od apoštolů a od těch, kterým apoštolové předali pověření a pravomoc, které jim předal Syn Otce a nikdo jiný: "Ale když uvěřili Filipově zvěsti o Božím království a o Ježíši Kristu, dávali se pokřtít muži i ženy. Tu uvěřil i sám Šimon, dal se pokřtít, byl stále s Filipem a nevycházel z úžasu, když viděl, jak se tu dějí veliká znamení a mocné činy. Když apoštolové v Jeruzalémě uslyšeli, že v Samařsku přijali Boží slovo, poslali k nim Petra a Jana. Oni tam přišli a modlili se za ně, aby také jim byl dán Duch svatý, neboť ještě na nikoho z nich nesestoupil; byli jen pokřtěni ve jméno Pána Ježíše (pozn.: tady je krásně vidět, že jako křest se nazývá svátostná koupel ve vodě, kdežto udělení Ducha se zde označuje jako sestoupení Ducha udělené skrze vkládání rukou ne Filipem ani Tondou, ale apoštoly Petrem a Janem, pověřenými "dechnutím" Krista po vzkříšení - křest v NZ je tdy primárně křest vodou za působení Ducha, obecněji jako dar Ducha vštípený křtem a dovršený vkládáním rukou). Petr a Jan tedy na ně vložili ruce a oni přijali Ducha svatého."
Takže křest Duchem je ponoření do Ducha při ponoření už nejen do vody, jako u Jana Křtitele, ale už do vody a Ducha. Proto je rozdíl mezi křtem Janovým a křtem ve jménu Ježíše. A ponoření do Ducha udílí Ducha a účast na životě a moci Ducha, který je Duchem Ježíšovým a činí z nás syny Boží skrze Syna Božího, volající v nás "Abba, Otče" a nesououcí pečeť Ducha přijetí za syny pro den soudu a pro vstup do Božího království ve věčné plnosti, čehož nyní při křtu a daru Ducha dostáváme závdavek. ;-)
To vše krásně shrnuje např. Klement Alexandrijský (2. stol.): "Znovuzrození jako i celé stvoření se děje prostřednictvím „vody a Ducha", vždyť „Boží Duch se vznášel nad hlubinou". A proto se Spasitel nechal pokřtít, i když to sám nepotřeboval, aby veškerou vodu posvětil pro ty, kdo budou znovu zrozeni. A tak jsme očištěni nejen na těle, ale také na duši. Znamením toho, že je na nás posvěceno i to neviditelné, je skutečnost, že tímto novým a duchovním zrozením jsou odstraněni i nečistí duchové spojení s duší. „Voda nad nebem": protože křest se děje prostřednictvím „vody a Ducha" a je obranou proti dvojímu ohni - proti ohni, který se týká toho, co je neviditelné, a proti ohni, který se týká toho, co je viditelné."
Nebo třeba Cyril Jeruzalémský (4. stol.): "Svaté nedává psům. Kde však vidí dobrý úmysl, tam dává spásu přinášející obdivuhodnou pečeť, před kterou se chvějí démoni a kterou poznávají andělé. ... Kdo není pokřtěn, není spasen, kromě mučedníků, kteří i bez křestní vody dostávají království. ... Se svými hříchy sestupuješ do vody, a milost, o kterou prosíme, poznamenává tvou duši a nedovolí, aby tě pohltil strašlivý drak. Mrtvý jsi sestoupil, oživlý a ospravedlněn vystupuješ. ... Jsi-li upřímně zbožný, sestupuje na tebe Duch svatý a hlas nebeského Otce k tobě volá nikoliv „tento je můj Syn" (Mt 3,17), ale „tento se stal mým synem". Pouze Božímu Synu platí „je", poněvadž je vždy Božím Synem. Tobě však „nyní se stal", poněvadž nejsi Božím Synem svou přirozeností, nýbrž synem se stáváš osvojením."
A o vkládání rukou píše na základě slov Písma a křesťanské praxe Cyprián (3.stol.): "To se u nás koná i nyní, že ti, kdo byli v církvi pokřtěni, bývají představenými církve předvedeni, aby skrze naši modlitbu a vzkládání rukou obdrželi Ducha Sv. a skrze znamení Páně obdrželi dovršení.“
- je snad toto svědectví svědectvím "papeženců" a"babylónské nevěstky"? Ale kdepak, dva autoři jsou z různých míst severní Afriky a třetí je z Jeruzaléma. A všichni se shodují, a nejen tito tři, ale celá křesťanská tradice od apoštolů: všude v celém křesťanstvu se již od počátku věří práve toto. Ne katarské bludy Cizincovy a jemu podobných. Protože svévolníci se zmocňují Písmna a vykládají si je, jak se jim hodí, a uvádí sebe i druhé v omyl, kdežto křesťané apoštolské víry ví, že Písmo mluví o tom, co celá apoštolská tradice už od počátku, a tak slovo Písma i svědků apoštolské tradice hovoří v naprosté shodě po celém světě i po celý čas, protože jsou poslušni slovu apoštolů, kteří jsou poslušni slovu Kristovu, který je poslušný Otce. A Duch o tom vydává svědectví, protože kdo věří, jak hlásají apoštolové, nezůstává bez zkušenosti s živým Bohem, který oživuje i ducha i tělo člověka svým Duchem ve víře v Ježíše Krista. Svatí neboli křesťané znají svého Pána a věří v něj a jsou od něho poznáni: při objektivním křtu i při každém subjektivně zakoušeném doteku Boha skrze jeho Ducha. Protože Duch se při "daru pečeti" usídlil v nich, přimlouvá se za ně a dává jim poznat, kdo je Otec a Syn. Protože skrze Ducha máme účast na vzájemné lásce Trojice, kterou se tento jediný Bůh rozhodl sdílet i se svým stvořením, a proto se stal jedním z nás, abychom se my stali jedním v něm a skrze něj díky oběti a vzkříšení Krista a díky daru Ducha Otce i Syna. ;-)
|
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 03. červenec 2024 @ 11:15:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jen doplním o toto:
Když člověk má snahu žít trvale s Bohem, Duch svatý se na něho vylévá opakovaně - mnohokrát. Podle potřeby obdarování v konkrétních životních situacích při naplňování Božího plánu se světem, v němž máme jako křesťané tu výsadu stát se a být v tomto Božími spolupracovníky.. |
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: Tolstoj v Středa, 03. červenec 2024 @ 12:32:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak on byl vylit (neboli dán) jen jednou (jako apoštolům o Letnicích, tak nám při biřmování), ale obdarovává nás neustále svojí přítomností, působením a milostmi. To opakované vylití je spíše taková hantýrka pentekostálních křesťanů a je poněkud zavádějící a ne v souladu s Písmem. :-)
"I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši budou mít prorocká vidění. Rovněž na otroky a otrokyně vyleji v oněch dnech svého ducha." (Joel)
"Ale děje se, co bylo řečeno ústy proroka Jóele: 'A stane se v posledních dnech, praví Bůh, sešlu svého Ducha na všechny lidi, synové vaši a vaše dcery budou mluvit v prorockém vytržení, vaši mládenci budou mít vidění a vaši starci budou mít sny. I na své služebníky a na své služebnice v oněch dnech sešlu svého Ducha, a budou prorokovat." (Sk)
|
]
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 04. červenec 2024 @ 09:17:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já to nevidím jako hantýrku. Rozumím tomu skutečně tak, že v životě vylití Ducha svatého v různých životních situacích zažíváme vícekrát - a mělo by to být stále dokonaleji a "hlouběji" - zraleji.
Vždyť třeba i na apoštola Pavla byly vkládány ruce k různým druhům služby opakovaně vícekrát (např. Sk 9,17; Sk 13,2-3;) . A to ani zdaleka není konečný počet - mnoho toho ani zapsáno vůbec není!
Nedovedu si třeba představit apoštola Petra, že by na Pavla nevložil svoje ruce k apoštolské službě v době, když za ním Pavel přišel z Arábie do Jeruzaléma před svojí úplně první apoštolskou cestou a hovořili spolu několik dní, než se pak Pavel vydal na cestu k pohanům.
Také na každého z nás byl vylit Duch svatý už ve křtu. A později znovu - při biřmování. To je ta objektivní stránka věci. Však subjektivně můžeme prožívat přítomnost Ducha svatého ve svých životech - a měli bychom ho prožívat v jeho působení pokud možno co nejčastěji! Jinak se tento svět nezmění.
|
]
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: Tolstoj v Pátek, 05. červenec 2024 @ 01:18:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Díky za reakci, ale zde si dovolím vám oponovat. V Bibli se mluví o vylití Ducha jen v souvilostí s jednou jedinou událostí (a používá se k tomu jak v SZ, tak NZ řecké ekcheó), a to jako přislíbení v SZ, konkrétně v Joel a Zach, a jako naplnění v NZ, konkrétně o Letnicích (Sk 2). Nikde jinde se nezmiňuje vylití Ducha a v Písmu se jedná o eschatoplogické zaslíbení a naplnění, jako příchodu Mesiáše a jeho království. Duch je tedy vylit jednou jedinkrát, a to o Letnicích, kdy Letnice každého jsou v okamžiku vkládání rukou pro dar Dcuha neboli při biřmování. V jiných případech se pak mluví o naplnění Duchem (a nikoliv již o jeho vylití), ať přímo v souvislosti s udělením a přijetím daru Ducha vkládáním rukou nebo v případě jiných, individuálních i církevních událostí působení Ducha v životě křesťana a církve.
Pokud zmiňujete ty dva texty u ap. Pavla, pak nevylučuji, že v 1. případě se jedná o udělení daru Ducha spolu se křtem a ve 2. případě o pověření neboli ordinaci ke službě v církvi. I tak se tam ale nemluví o vylití Ducha. Mluvit o opakovaném vylití Ducha je skutečně letniční hantýrka, která tím mj. vyjadřuje nevázanost předávání a působení Ducha na vkládání rukou apoštolů a jejich nástupců neboli bez ohledu na apoštolskou sukcesi. Proto se takto individualizuje tato skutečnost a vztahuje se na cokoliv, co se komu kdy zamane, často např. synonymně k letničně chápanému výrazu "probuzení". Ale Duch je vylit jednou a jako dar udílen vzkádáním rukou těch, kteří jsou k tomu pověřeni. Po tomto působení již Duch "s vámi zůstává a ve vás bude" (J 14) a díky tomu působí svou rozmanitou činností ve spolupráci s daným člověkem.
Takže pokud budu brát za směrodanbtíé slovo Písma, pak vylití se stalou jednou a účast na něm se uděluje vkládáním rukou apoštolů a jejich nástupců, čímž se uděluje dar Ducha, který byl vylit o Letnicích, a tento Duch působí mnoha způsoby, při nichž je věřící "naplněn Duchem" nebo obdarován jeho různými dary a charismaty a povoláními.
|
]
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 05. červenec 2024 @ 06:44:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Rozumím, na co se zde poukazuje.
Já, jako katolík, rozumím svátosti biřmování jako obdobu letnic - událost (okamžik), ve které je člověk jedinkrát v životě obdarován Bohem různými dary. Tyto dary se nemusí na člověku projevit hned zjevně (např. jako tehdy u apoštolů "mluvení jazyky"), ale mohou se projevit později - až člověk duchovně dozraje do takového stupně, že je schopen tyto dary v životě používat a uplatňovat. S oblibou to přirovnávám třeba k hraní na housle; Bůh mě třeba obdaruje absolutním hudebním sluchem a fenomenální pamětí melodií. Tedy ideální podmínky pro muzikanta. Ale přesto se moje hra bude dát poslouchat až po létech pravidelného a usilovného cvičení a dřiny. Jsou tedy jak dary od Ducha svatého přirozené (talent, schopnosti, dar rozumu), tak i dary nadpřirozené (charismata). Některé obdržíme už při početí, další třeba při křtu a další při biřmování.
Jsou zkušenosti lidí, kteří po jistém období přípravy - intenzívního duchovního života s Bohem na modlitbách a postu, kteří byli již dávno pokřtěni i biřmováni - a zažili pak třeba ono "mluvení v jazycích", kterému rozumějí způsobem, že to se v nich Duch svatý modlí spolu s nimi (Ř 8,26) a oni, i když těm slovům nerozumějí, tak taková modlitba i tak buduje nitro člověka. Protože my ani nevíme, zač máme prosit. Jak pak takové působení Ducha svatého v člověku správně nazvat.
Otázkou tedy je, nakolik se liší "vylití Ducha" od "naplnění Duchem" - zda jsou to jemné nuance působení téhož Ducha, nebo zda jsou to dvě zásadně odlišné události.
Když přichází Duch do srdce člověka, nikdy nepřichází s prázdnou, ale vždycky člověka obdarovává konkrétními dary pro naplnění úkolů toho člověka v Božím plánu se světem.
|
]
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: Tolstoj v Sobota, 06. červenec 2024 @ 00:00:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | OK.
Co se týče onoho výrazu "vylití Ducha", asi bych se osobně držel toho biblického důrazu jednorázové zvláštní události, kdežto u naplnění již vícenásobné individuální možnosti.
|
]
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 07. červenec 2024 @ 07:04:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Osobně nejsem zásadně proti, ale co potom s dary, které člověk dostane od Boha už při početí a co s dary Ducha, které obdrží ve křtu? Jak to správně pojmenovat? Cožpak naplnění Duchem kdykoli během života člověka (zásah Ducha svatého v životě lidském, vstup Ducha svatého do lidského života) je až tak moc nesprávné pojmenovat "vylitím Ducha"?
Křest = nové narození z vody a z Ducha svatého, koupel znovuzrození a obnova v Duchu svatém.
(Ef 5,25 ...) Mužové, milujte své ženy tak, jako si Kristus zamiloval církev: vydal se za ni, aby ji posvětil tím, že ji očistil koupelí ve vodě, kterou doprovází slovo; on ji totiž před sebe chtěl předvést jako zcela zářící, bez úhony i bez vrásky, a bez čehokoli podobného, ale svatou a neposkvrněnou.
(Tit 3,5) ... on nehleděl na skutky spravedlnosti, které jsme snad vykonali, ale z pouhého svého milosrdenství nás spasil koupelí znovuzrození a obnovy v Duchu Svatém. |
]
|
|
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: monsek v Středa, 03. červenec 2024 @ 11:50:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ten, kdo se modlí k mrtvým lidem a ne k Bohu, dostává odpověď a "moudrost" zase jen od mrtvých. A protože z písma známe dvě zásadní věci, je námjasné, kdo za ty mrtvé odpovídá.
Za prvé víme, že mrtví něvědí nic a nemají účast na věcech tohoto světa.
Za druhé víme, že styk s mrtvými - údajnými dušemi zemřelých -j Bohu ohavností a je přísně zakázáno. a víme, že anděl Boží se za mrtvé nevydává, takže můžeme komunikovat jedině s andělem padlým. Dejme raději přednost koémunikaci s živým Bohem ve jménu jeho Syna, Ježíše krista, jak nám to on radil. Nradil nám nic jiného, to jiné je lež babylonské nevěstky.
Je zajímavé a prospěšné číst si o křtu, ten však nemůže proběhnout za nikoho v zastoupení, ani za mrtvého ani za živého - opět hereze babylonské nevěstky - ale pouze jako vyvrchoení aktu mezi člověkem a Bohem.
Ostatní myšlenky o Tondovi a pod. bych přešel, ale svědčí o nezralosti pisatele, který pije ještě jen mléko, protože hutnou stravu evangelia nedokáže ještě přežvýkat, možná je bezzubý ještě, možná už. Je zde mnoho uivatelů a několik názorových proudů v pohedu na některé věroučné body, ale jsem přesvědčen, že pokud se člověk modlí k jedinému Bohu ve jménu jeho jedinéh Syna ns pokorou a vědomím potřeby vztáhnout na sebe zástupnou oběť JK, nutnosti odpuštění a jestliže jeho víra není mrtvá a vede k obrácení a opuštění hříchu a lítosti nad ním, nikoliv jen lítostí nad sebou a následky toho hříchu, je jedno, jak se jeho denominace jmenuje a stává se členem té církve, která nebyla a nebude přemožena na rozdíl od těch lidských a jejíž hlavou je Kristus.
Ten, kdo si neuvědomuje, že pouhé členství v jakékoliv, před Bohem profláknuté ,hříchy na lidech a učení evangelia. ho nezachrání, je nejubožejší z ubohých a Kristus prpo někj zemřel nadarmo. |
Re: Co je křest (v Duchu), znovuzrození a dar Ducha (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 04. červenec 2024 @ 08:04:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Za prvé víme, že mrtví nevědí nic a nemají účast na věcech tohoto světa."...
Neporozuměl jsi tomuto místu v Písmu. Pročti si celý široký kontext.
Toto je konstatování (výrok) nezúčastněného pozorovatele jenom z pohledu člověka žijícího v tomto světě - nic víc.
(Kaz 12,5...) Vždyť člověk se ubírá do svého věčného domu a ulicí budou obcházet ti, kdo naříkají. Dříve nežli se přetrhne stříbrný provaz a praskne zlatá mísa, bude roztříštěn džbán nad zřídlem a zlomí se kolo u studny. Až se navrátí prach na zem tak, jak dříve byl, a duch se navrátí k Bohu, který jej dal.
Z podobenství o boháči a Lazarovi od Pána Ježíše víme, že se zemřelý boháč trápil nad špatným životem svých bratrů a chtěl je varovat. Jestliže mrtví nic nevědí, proč Saul nechal vyvolat Samuelova ducha (již mrtvého proroka Samuela) a ten mu pak oznámil Saulovu brzkou smrt, která pak také nastala?
..."Za druhé víme, že styk s mrtvými - údajnými dušemi zemřelých -j Bohu ohavností a je přísně zakázáno."...
Souhlasím. Však od okamžiku vzkříšení Ježíše se otevřela jiná cesta, která není Bohem zakázána. Náš Bůh je Bohem živých. Je nám dovoleno komunikovat nejenom s Bohem, ale také s člověkem Ježíšem, který byl mrtvý, který ale je živý. A je spolu se svými bratry v nebi (Žd 2,12) - mají na Ježíši svou účast. Také my máme svoji účast na Kristu a skrze společenství s ním tedy logicky nacházíme i společenství se svatými v nebi. Už pro nás nejsou mrtví, ale díky vítězství Krista máme společenství s Kristem i se svatými v nebi .
Křest za mrtvé byl zbytečný a nepotřebný. Ale protože ho tehdy konali z ušlechtilých důvodů, neoznačuje ho Písmo přímo jako herezi, ale jen vysvětluje, že ho není zapotřebí. Hereze je nebezpečná, protože odvádí člověka od Boha. Křest za mrtvé neodvádí člověka od Boha, ale je zbytečný. Samozřejmě v římské církvi se už křest za mrtvé neprováděl - to jenom v Korintě, v úplných počátcích křesťanství.
Každý z nás je před Bohem "profláknutý svými hříchy". Pro Boha není vůbec problém přivést hříšníka do nebe - pro Boha bývá spíše problém přivést nebe do srdce hříšníka.
|
]
|
|
|
|