Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Bohumír.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 16858, komentáře < 7 dní: 569, komentářů celkem: 444675, adminů: 60, uživatelů: 5271  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 257 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
122817922
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Kérygma.
Vloženo Neděle, 22. září 2024 @ 12:58:31 CEST Vložil: Tomas

Úvod do křesťanství poslal oko

"Kérygma" je vlastně vyznání křesťanské víry "v kostce" (první zpráva o Bohu křesťanů).

Toto slovo je řeckého původu a označovalo původně hliněnou nádobu (z pálené hlíny).

(2 Kor 4,7)
Tento poklad máme však v hliněných nádobách, aby přemíra té moci byla z Boha, a ne z nás

V křesťanské praxi hlásáni evangelia a pod vlivem tohoto Pavlova učení se slovo "kérygma" začalo používat i pro označení pokladu víry křesťanů. Tuto víru bylo třeba při jejím hlásání vždycky jasně a stručně formulovat způsobem srozumitelným pro posluchače, kterým to bylo určeno. Samotná katecheze pak nastává až později - po uvěření.


Proto během dvoutisícileté historie nabývalo "kérygma" různých podob - to podle duchovní vyspělosti těch, na které bylo směřováno.
V raném středověku, když byla Evropa vlastně celá pouze katolická (a lidé běžným životem měli už jakousi představu o podobě křesťanské víry) docela vyhovovala podoba "kérygmatu" ve formě šesti pravd víry:

1.)  Je jeden Bůh.
2.)  Bůh je nejvýš spravedlivý.
3.)  Jsou tři božské osoby: Otec, Syn a Duch Svatý.
4.)  Bůh Syn se stal člověkem, aby nás svou smrtí na kříži vykoupil a na věky spasil.
5.)  Duše lidská je nesmrtelná.
6.)  Milosti Boží je k spasení nevyhnutelně potřeba.


Ten šestý bod byl podle mého mínění zformulován jako reakce na neporozumění protestantů katolické víře v tom, že katolická církev klade důraz také na důležitost skutků (podle apoštola Jakuba), zatímco když se formovala víra protestantů, kladli oni důraz pouze na důležitost Boží milosti a lidskou odpověď na tuto milost nepokládali za podstatnou (tím se vyprofilovalo heretické učení o predestinaci - o svrchovaném rozhodnutí Boha, na kterém člověk nic změnit nemůže. Koho se Bůh rozhodl spasit - ten bude spasen - ostatní - i kdyby se samou snahou třeba přetrhli, tak spaseni nebudou).
Tohle ale už není křesťanství....



Dnešní doba začíná být opět dobou nevědomosti o křesťanství - podobně jako tomu bylo za časů prvotní církve. A toto historické hlásání první zvěsti v šesti bodech je dneska už pro mnohé lidi málo srozumitelné.  Bůh totiž lidi přestal zajímat....

(Žl 10,3 ...)
Vždyť ničema se vychloubá tužbami své duše, ten, kdo hrabe pro sebe, zlořečí a Hospodinem pohrdá. Ničema pro svou povýšenost moc nepřemýšlí. Bůh není — toť všechno jeho uvažování. Jeho cesty jsou v každém čase úspěšné, vysoko před ním jsou tvé soudy. Všichni jeho nepřátelé? Nad těmi si odfrkne. 
V srdci si říká: Z pokolení do pokolení mnou nic nepohne, vždyť neupadnu do zlého. Jeho ústa jsou plná klení, klamu a útisku; pod jazykem skrývá trápení a nepravost. ...




Evropa dneska zažívá tu nejhorší demografickou zimu v celé svojí historii.

Málokdo si však plně uvědomuje její ničivý dopad - máme se zatím pořád dobře....

My u nás doma jsme spíš mírně nadprůměrně horlivá farnost: přesto letos jsme měli pouze čtyři křty - a dvacet lidí jsme už pochovali.



A tak podle mého mínění vyvstává nutnost "kérygma" - tuto první radostnou zvěst o spáse -  přeformulovat do jednodušší podoby, která by byla pro dnešního nevěřícího člověka srozumitelnější :

1.)  Bůh miluje každého člověka.
2.)  Bůh má pro každého člověka dobrý plán na jeho záchranu pro věčný život.
3.)  Je to hřích člověka, který staví zeď mezi člověka a Boha - zeď odmítání ze strany člověka a zeď neporozumění.
....
Pokusil by se někdo z vás zde doplnit toto "kérygma" o další body? ....

.........

Víra, zakořeněná ve smlouvě, v osobním vztahu s Bohem a žitá uprostřed společenství smlouvy nemůže nikdy vykonat dost anebo mít dost! Je zřejmé, že hlásat evangelium může jenom ten, kdo ho dostal. Radostná zvěst není žádné břemeno, o které se musíme dělit - je to naopak ta nejpřirozenější věc na světě. Břemenem se stává jedině pro ty, kdo se o ni dělit neumějí.
"Kérygma" otevírá srdce a toto "kérygma" radostné zvěsti o spasení je třeba srozumitelně předávat lidem, aby ho slyšeli a pochopili. Bez "kérygmatu" jsou statní články evangelizace odsouzeny ke sterilitě.


Nejsme to my, kdo něco mění. Působí to Boží Duch, který obnovuje tvář země.
Pán Ježíš nám slíbil, že až na nás sestoupí Duch svatý, dostaneme moc. 
O tuto moc stačí jen požádat - dává ji tentýž Duch, který nám připomíná, že my sami jsme posláním Krista, Duch, který vyvolal převrat i v údolí suchých kostí.

Bůh to ví. Bůh ví, že tyto kosti mohou ožít.

"Kérygma." | Přihlásit/Vytvořit účet | 69 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kérygma. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 22. září 2024 @ 19:34:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Pokusil by se někdo z vás zde doplnit toto "kérygma" o další body? ....

  Ahoj Stando.



  Kdo by jen uvěřil zprávě, kterou jsme slyšeli? A při kom se zjevila Hospodinova paže?  

  Vyrostl před ním jako výhonek a jako kořen z vyprahlé země. Neměl vzezření ani důstojnost, abychom na něho hleděli s úctou, ani vzhled, abychom po něm toužili. Opovržený a lidmi zavržený, muž bolestí, který znal nemoci; jako někdo, před nímž člověk skryje tvář — všemi opovržený, takže jsme si ho nevážili. 

  Jenže to byly naše nemoci, které snášel, a naše bolesti, které nesl; a my jsme si o něm mysleli, že je zasažen a ubit Bohem a zkrušen. Ale on byl proboden za naše přestoupení, zdeptán za naše provinění, na něho dolehla kázeň pro náš pokoj a jeho šrámy jsme uzdraveni. 

  My všichni jsme zabloudili jako ovce, jeden každý jsme se obrátili na svou cestu, a Hospodin na něho nechal dopadnout vinu nás všech.


  To je zpráva, která přinesla život mně. A mnoha dalším lidem. 

  Když si povídáme s lidmi na ulici, rozumí té zprávě. Oslovuje je, stejně tak, jako nás, nebo jako Etiopana před dvěma tisíci lety.

  Není potřeba vymýšlet jiná.

  Spíše je potřeba zvednout zadek a vyrazit s tou zprávou mezi lidi. Nesedět a nekoukat z okna, až lidi přijdou k Bohu (to by se načekali), ale vyrazit s tou zprávou mezi lidi, jako Ježíš. Ten taky neseděl v nebi a nečekal, až lidi přijdou.

  A před tím by se člověk měl stát součástí té zprávy. Když člověk mluví o nečem, co nezažil, tak je to dost poznat. Poznají to lidi.

  Toník

  




Re: Kérygma. (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Neděle, 22. září 2024 @ 19:50:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj OKO.

Doplňuji o body : 


4/ Důvěřuj mi, mám Tě rád. 

5/ Podej mi ruku - nech se vést - a já Bůh Tě zachráním.


Jinak obecně i konkrétně je třeba příkladu, svědectví. Ježíš i učedníci svědčili.

K zamyšlení: 

Jak svědčí Církve? 
Jak  lidé vnímají církve v historii a proč? 
Jak svědčí každý z nás?


Brusle7




Re: Kérygma. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 24. září 2024 @ 09:20:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/


  Teď ka samotnému jádru článku. To, co je důlžité. To, o čem si tu píšeme často.

Je zřejmé, že hlásat evangelium může jenom ten, kdo ho dostal. 
...
Pán Ježíš nám slíbil, že až na nás sestoupí Duch svatý, dostaneme moc. 
O tuto moc stačí jen požádat - dává ji tentýž Duch, který nám připomíná, že my sami jsme posláním Krista, Duch, který vyvolal převrat i v údolí suchých kostí.
Bůh to ví. Bůh ví, že tyto kosti mohou ožít.

  To je přesné. 

  Je to tak a dělá to tak Bůh. Udělal to tak i s námi před lety. Udělal to u nás ve městě. Natočil jsem tam nedávno video, točil jsem ho tedy Akuzativ, protože se ptal(a), kde jsou křesťani. 

  U nás ve městě na ně narážím všude - i v kostele. Jsou to normální křesťani, zpívají naše písničky, čtou si bibli, přijali evangelium, žijí pro Boha, chválí jej, svědčí o jeho životě. A jsou mezi lidmi. Potkávají mnoho lidí ve světě. A nesou evangelium.

  Někdy je to tak, Stando, že Bůh se dotkne docela suchých kostí. Navzdory tomu, že se protestanti jakoby nadřazují nad nás katolíky, že jsou jakoby lepší a jsou na tom s Bohem líp, přijde Bůh do města a vleze zrovna do katolického kostela a ten pak ožije. ;-)

  Toník



Re: Kérygma. (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Úterý, 24. září 2024 @ 11:53:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
prvým vyznaním cirkvi bolo:
Filipanom 2:11 ...Ježiš Kristus je Pán...

Ježiš je Kyrios-Pán. Bolo to vyznanie o tom, že Boh je Pán a zároveň Ježiš je Pán. To znamená že kresťanom sa stal ten kto prijal a uznal Ježiša za rovnakého Pána ako je Pánom aj Boh. Na tom stojí a padá celé kresťanstvo... Ježiš je rovnaký Pán ako Boh je Pán...



Re: Kérygma. (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Úterý, 24. září 2024 @ 17:20:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je veliká škoda a chyba, že během dvoutisícileté historie nabývalo "kérygma" různých podob.

Když kérygmu zvěstoval ap. Pavel nebo Petr - bylo to správné a pravé kérygma.

To slovo bylo stručné a mělo obrovskou moc. Zasahovalo srdce a mnoho lidí činilo pokání, setkalo se se vzkříšeným Kristem a dostalo nový život. Byli spaseni.
Slovo bylo koncipováno jako jasná a zřetelná cesta k ospravedlnění před Bohem, smíření s Bohem a věčný život.

Ap. Pavel o tom říká např. toto:

     
   Ř 1:16:  Nestydím se za evangelium, neboť je to Boží moc (dynamis) k záchraně pro každého, kdo věří, předně pro Žida, ale i pro Řeka.


   1K 1:18:   Slovo kříže je totiž bláznovstvím těm, kteří hynou, ale nám, kteří jsme zachraňováni, je mocí Boží.

A tématem, předmětem toho zvěstování byla pro lidí věřící v Boha  (hlavně Židy), fantastická zpráva o Ježíši z Nazareta a setkání se s Ním vzkříšeným.

A to v těchto bodech -   Ježíš umučen, zabít
                                   Ježíš vzkříšen
                                    Ježíš oslaven.
To je co se týká událostí dějů kolem Ježíše.

     A pak co se týká statusu, postavení Ježíše:
                                    Ježíš je Spasitel  (Jediný Spasitel, můj Spasitel)
                                    Ježíš je Pán         (Bůh Ho učinil Pánem a Mesiášem)
                                     Ježíš je Mesiáš

A naše odpověď na tyto skutečnosti.

Pokud se jednalo o pohany, nevěřící v Boha, přidal ap. Pavel zásadní informace o Bohu a pak mluvil o Ježíši. (např Pavel na Areopagu)




Pavlův a Petrův kerygmat určitě neobsahoval bod 3. a 4

3.)  Jsou tři božské osoby: Otec, Syn a Duch Svatý.

     Toto v Pavlově ani Petrově kerygmatu nikde nenajdeme.
   Pavel vyznával takovou víru:
     
1K 8:6:   my máme jediného Boha, Otce, od něhož je všechno a pro něhož jsme my, a jediného Pána, Ježíše Krista, skrze něhož je všechno, i my jsme skrze něho.

Nevyznával nic takového :

1K 8:6:   my máme jediného Boha - Otce, Syna a Ducha svatého,  od něhož je všechno a pro něhož jsme my.


4.)  Bůh Syn se stal člověkem, aby nás svou smrtí na kříži vykoupil a na věky spasil.


Ani toto nebylo a není obsaženo v Pavlově a Petrově kerygmatu.
    Bůh Syn v christologii, teologii ani v jejich hlásání kerygmatu neexistuje.
   Ježíš nikdy učedníkům neřekl něco na způsob:  "Kdo vidí mne, vidí Boha Syna"...

                         




Zde je dobré, skvělé bych řekl, video o kerygmatu - přednáší katolik Jose Prado Flores na konferenci v Polsku. Můžete poslouchat ve španělštině nebo polštině.
  Pro zajímavost -  po 57 minutě se tam mihne Ulf Eckman...



                    
   



Stránka vygenerována za: 0.77 sekundy