poslal Ferda
Unavená Láska
Staří Řekové rozlišovali dva druhy dospělé lásky.Lásku erotickou,kterou zosobňoval bůh Erós,a lásku vyššího druhu,říkali ji agapé,tj. lásku k bližnímu a k lidstvu vůbec.A tady je zárodek protikladu,který můžeme sledovat sledovat celými kulturními dějinami až k dnešku. Na jedné stráně je láska smyslová a smyslná,intenzívní,strhující,rychle se vyčerpávající .Na druhé straně je láska ideální,stálejší,její předmět je však mlhavější,obecnější,někdy je jejím předmětem jen představa,která musí konkrétní fakta opomíjet nebo přetřídit. Protiklad těchto dvou lásek se snažil usmířit vývojovým hlediskem Platón v dialogu Sympozion.Podle něho je v pořádku,když člověk za mlada vyhledává krásná těla a obdivuje vnější krásu.Pak by měl přijít na to,že krása duše je cennější než krása těla.Pak by měl objevit krásu v činnostech,v zákonech a v poznávání na konci této posloupnosti by už neměl milovat jednotlivé zjevy krásna,ale krásno samo osobě.
Přichází mi na mysl příběh o ženě hříšníci. Neměla to v životě lehké. Bala se co bude až zestárne,nebo až to někdo vynese na povrch,co pak bude.
Všichni říkají,že jsem hezká,chytrá,že mám hezkou postavu.Hrozně se mi líbí kluci.Jeden den se mi líbí ten,druhý den zase jiný. Takhle to jde pořád do kola.Moje oči jsou jako magnety,už mi to řekla spousta kluků.
Chodím na procházky,oni mě líbají a já jsem hrozně šťastná.V noci nespím,sedím u okna,povídám si sama se sebou. Nesnáším nudu. Když je se mnou kluk,jsem dokonale šťastná,cítím se jako v ráji. Měla recept.
Aby se líbila,“omyla si tělo vodou a pomazala se vzácnou mastí. Upravila si vlasy,dala na hlavu čelenku a oblékla si sváteční šaty,jimiž se ozdobovala, obula si opánky,navlékla si kroužky na nohy,vzala si náramky,prsteny,náušnice a všechny své šperky a velmi se ozdobila,aby přivábila oči mužů,kteří ji spatři“....A pak to přišlo. Pán Ježíš přichází ráno do chrámu a zákoníci s farizeji přivádějí ženu k Pánu Ježíši jako „návnadu“.Mistře,co ty na to říkáš?...“Kdo z vás je bez hříchu,první na ni hoď kamenem“.A Pán Ježíš dává rozřešení:“Ani já tě neodsuzuji.Jdi a už nehřeš!“
Čím to je,že ženy navazují vztahy,které jsou dost beznadějné,s níž se musejí skrývat a za kterou se stydí? Odpověď je nasnadě,že se prostě zamilovaly a dál za nic nemohou. Mohly by tvrdit,že je nezodpovědní muži svedli proti jejích vůli.Cit vzniká rychle,ani nevíme jak. Jak marné chtít od partnera,aby měl rozum. Každý má přece svůj vlastní.
Tato žena se dostala dal a výš než jen k soudu,dostala se až k živému Bohu. Mnohá lidem střetnuti s Bohem nic nedalo,Tato žena hledala na mnohé nevyřešené otázky svého života odpověď.Chtěla mít osobní zkušenost. Dozvídá se,že Pán Ježíš je v domě Šimona farizee a využívá situace a jde s drahou alabastrovou mastí za Ježíšem. Bála se pohledět na Ježíše proto se postavila plačíc vzadu k nohám a počala mu smáčet slzami nohy a vlasy své hlavy je utírala,líbala mu nohy a mazala mastí. Uvědomovala si svá přestoupení a svůj hřích. Pane,tys mi dal dar,že jsem krásná a nic jiného neumím. Pane,kam se mám utéci?Co se mnou bude,až odejdeš?Přestoupila jsem zákon a ten nezná slitování ať pláči nebo ne. Koho volat,koho obměkčovat?Pane sejmi se mne hřích tak jako já jsem smyla prach ze tvých nohou. Náhle slyší slova Ježíše Krista:“Mnoho miluješ,proto se ti odpouštějí tvé hříchy. A pak ještě jednou pomazala Pána Ježíše alabastrovou masti k jeho pohřbu. Splnil se ji sen,poznat pravého a dobrého Boha,Dotkla se živého Boha a její osobní prožitek ji zůstal až do konce života.
A ještě jeden příklad.
Náhle stojíme před tajemstvím našeho svatého Boha. Poznáváme mezi Davidovými ženami krásné ženy,jako je například Abigail,ale ne ona,ani ta druhá,ale Bat-šeba.A tak se ptám,proč zrovna ona,ale Bůh si ji vybral a vi proč. Ona se stala Boží vyvolenou díky své pokoře. A je zde ráda pro všechny. I když jste padli a v životě jste dostali těžké rány,není vše straceno. Existuje cesta zpět k Bohu:“publikáni a smilníce vás předcházejí do království Božího“ ( Mt.21,31 ).
S Bat-šebou se muselo stát něco zvláštního,že ji Bůh omilostnil a dal ji přednost před ostatními.
Na závěr:“Můžeš jít k tomuto živému a milujícímu Bohu a můžeš se mu svěřit se vším,co tě trápí,můžeš mu důvěřovat,můžeš si ho zamilovat a můžeš jít životem i smrtí v jistotě,že on je s tebou“.
„Já jsem Hospodin,Bůh tvůj.“
-----------Ferda------------