|
Právě je 365 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 120844727 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Prezident vetoval antidiskriminační zákon
Vloženo Sobota, 17. květen 2008 @ 17:28:25 CEST Vložil: Bolek |
poslal Nepřihlášený Zákon považuji za zbytečný, kontraproduktivní a nekvalitní a jeho dopady za velmi problematické.
Zákon neobsahuje nic, co by bylo pro české právo
zásadně nové. Většinu věcí, které jsou v zákoně uvedeny, již obsahují
stávající právní normy (od Ústavy České republiky či Listiny základních
práv a svobod až po konkrétní zákony a speciální předpisy).
Antidiskriminační legislativní opatření není třeba završovat nějakým
novým „střechovým“ zákonem, který bude – podobně jako Listina
základních práv a svobod – ostatním zákonům svou povahou fakticky
nadřazenou právní normou.
Pokud některé naše zákony nejsou dostatečné,
nebo jsou v praxi neúčinné, nebo v nich něco dílčího chybí, lze věc
napravit novelizací konkrétního zákona nebo eventuálně přijetím
konkrétního zákona nového.Zákaz diskriminace je obsažen v Listině základních práv
a svobod, konkrétnější ustanovení pak v celé řadě mezinárodních smluv,
které mají přednost před zákonem, a v zákonech. Tento zákon je – ve své
podstatě – spíše jakousi naučnou antidiskriminační příručkou, shrnující
obsah dalších zákonů a mající cíl především ideologický a nikoli
právní. K tomu však zákony určeny nejsou. Ty jsou určeny k tomu, aby
přesně stanovily práva a povinnosti, nikoli k šíření osvěty.
Není žádným tajemstvím ani ospravedlněním, že tento
zákon byl navržen a schválen jako povinná implementace směrnice Komise
ES. Jako argument podle mého názoru tato skutečnost není na místě.
Směrnice schválené Radou (společně s Evropským parlamentem nebo
samotnou Evropskou komisí) jsou politicko-právními nástroji, které
vyjadřují zájem na dosažení určitých cílů Unie v jednotlivých členských
státech. Jsou závazné jen co do výsledku, zatímco formy a metody
realizace těchto cílů zůstávají na rozhodnutí jednotlivých členských
států. Státy jsou vázány povinností opatření zavést, ale nejsou vázány
stanovením formy, jak to udělat. Je na nich, jakou formou tyto směrnice
transformují do svého právního řádu.
Formu „střechového“
antidiskriminačního zákona zvolila naše vláda, nikoli Evropská unie.
Česká republika nikoho nediskriminuje, a proto není
nijak překvapující, že o tom tento zákon není. Zákon nicméně dává
občanům nárok na rovné zacházení v soukromoprávních vztazích, což je z
definice nemožné. Podstatným způsobem zasahuje do oblasti, které byly
po staletí v Evropě formovány zvykovými principy a etickými zásadami.
Touto právní normou se náš stát snaží „uzákonit dobré chování“ a říká
nám, že k dobrému chování nás primárně musí vést zákon, a nikoli
výchova v rodině, obecně přijímané a nepsané vzorce chování obvyklé v
naší společnosti, přirozené vzory, zvyklosti, apod. Je to další z
pokusů regulovat lidský život právem.
Svou filozofií zákon popírá fakt, že je každý
člověk naprosto unikátním souborem vrozených i naučených schopností,
vlastností a předpokladů. Popírá, že od každého lze očekávat jinou
úspěšnost, jinou pracovitost, jinou efektivitu, ale i jiný způsob
chování. Zákon se snaží odstranit nerovnost, která však je přirozeným
jevem. Kdykoli se rozhodujeme, rozhodujeme se na základně našich
subjektivních preferencí nebo našich stejně subjektivních zkušeností.
Tento zákon chce naše rozhodování učinit objektivním, což není nic
jiného, než politicky korektní utopie. Znamená narušení základního
práva jednotlivců na vytváření vlastních preferencí a na svobodu volby,
která je zákonem svým způsobem postavena do role výjimky. Lze proto
očekávat, že tento zákon bude mít negativní dopad na právní jistoty a
na mezilidské vztahy vůbec. Není jen špatný, je nebezpečný. Představa,
že jakýkoli zákon přinese sociálními inženýry vytoužený stav rovnosti,
je – naštěstí – falešná.
Zcela nový a naší právní tradici dosud neznámý je
princip přenesení důkazního břemene ze strany žalujícího na stranu
žalovaného. Nové znění §133a, odst. 3 občanského soudního řádu: „Pokud
žalobce uvede před soudem skutečnosti, ze kterých lze dovodit, že ze
strany žalovaného došlo k přímé nebo nepřímé diskriminaci, ..., je
žalovaný povinen dokázat, že nedošlo k porušení zásady rovného
zacházení“, je naprosto absurdní. Je v rozporu s našimi, ale i
evropskými právními principy a tradicemi a může přinášet nové křivdy a
nespravedlnosti.
Sporné je i posunutí odpovědnosti za provádění
tohoto zákona do působnosti veřejného ochránce práv. Ten měl původně
chránit občana před úřady a nyní se mu dává kompetence vstupovat i do
soukromoprávních vztahů. To je radikální změna působnosti tohoto
institutu.
Mimořádnost a zvláštnost tohoto zákona dokazuje i
to, že Senát, ač zákon schválil, přijal k němu bezprecedentní
doprovodné usnesení tohoto znění: „Senát považuje antidiskriminační
zákon za nástroj implementace požadavků vyplývajících z evropského
práva, za jejichž neprovedení hrozí České republice sankce.
Neztotožňuje se však s charakterem normy, která umělým způsobem
zasahuje do přirozeného vývoje společnosti, nerespektuje kulturní
odlišnosti členských států a požadavek rovnosti ve výsledku povyšuje
nad princip svobody volby. Senát žádá vládu, aby nedávala souhlas s
přijetím dalších antidiskriminačních předpisů na úrovni EU.“ Tyto
argumenty Senátu jen posilují mé přesvědčení, že tento zákon nemohu
podepsat a musím ho Poslanecké sněmovně vrátit. Věřím, že se Poslanecká
sněmovna bude těmito argumenty vážně zaobírat a že zabrání tomu, aby se
náš právní řád rozrostl o tak osudově špatný zákon.
Václav Klaus www.hrad.cz
|
Podobná témata
|
|
Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: rive v Sobota, 17. květen 2008 @ 21:20:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Teď si možná mnoho křesťanů říká, možná je dobře, že je na hradě Klaus. Ještě je šance, že tento tak zásadní zákon nebude přijat. Protože vlastně kdyby tento zákon prošel, tak církev, která má ve svých právních stanovách uzákoněné specifikum: že knězem – duchovním nemůže být homosexuálně orientovaná osoba, by se okamžitě ocitla v právním problému, a možná i v právně existenčním.
rive
|
Re: Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: Miloslav v Neděle, 18. květen 2008 @ 06:33:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://miloslav.pletanek@prolife.cz | Rive, když může být v katolické církvi celibátní heterosexuál knězem tak může být vkatolické církvi i celibátní homosexuál knězem. Jsme univerzální církví a celibát je dobrem.
Bůh žehnej panu prezidentovi zpomalil příchod antikrista do naší vlasti.
|
]
Re: Re: Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: rive v Neděle, 18. květen 2008 @ 08:01:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Miloslave, celibát? No nevím. :((( ))).
Např. jestli se katolický kněz, který se během své služby v církvi ( tj.výkonu svého zaměstnání) ožení či vstoupí do registrovaného svazku, pak nebude vůbec jednoduché podle xy paragrafu tohoto "antizákona" dokázat, že nejde o diskriminaci, když by byl kněz nucen svůj post opustit. Plní si přece dobře své služební povinnosti, neexistuje přece před zákonem ČR žádný pádný důvod, že by je teď měl plnit hůře. Příkladů jsou tucty i v jiných oblastech a daleko závažnější s širším dopadem etických škod, ale pro obavy z nařčení z diskriminace - si o tom lze již dneska povídat jen v úzkém kroužku přátel. Parodox, v době tak uctívané „svobody“. Slova v prezidentově odůvodnění jsou 1OO % pravdivá slova: „Lze proto očekávat, že tento zákon bude mít negativní dopad na právní jistoty a na mezilidské vztahy vůbec. Není jen špatný, je nebezpečný. Představa, že jakýkoli zákon přinese sociálními inženýry vytoužený stav rovnosti, je – naštěstí – falešná“.
rive |
]
Re: Re: Re: Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: Miloslav v Neděle, 18. květen 2008 @ 09:50:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://miloslav.pletanek@prolife.cz | OK RIVE ASI MÁTE PRAVDU.
JAK JE TO S TOUTO VĚCÍ TAM KDE JIŽ ANTIDISKRIMINAČNÍ ZÁKON MAJÍ? DOMNÍVÁM SE, ŽE ŽÁDNÝ PROTOŽE UŽ BY BYLI Z TĚCHTO DŮVODŮ ZNÁMÉ PŘÍPADY A NA KATOLICKÉ CÍRKVI BY SI MNOZÍ RÁDI SMLSLI OD MNOHÝCH PROTESTANTŮ AŽ PO ATEISTY.
ZŘEJMĚ JSOU ZDE NĚJAKÉ ARGUMENTY O KTERÝCH NEVÍM (E). |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: rive v Neděle, 18. květen 2008 @ 13:40:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Miloslave po pravdě, ani mě moc nezajímá jaký dopad v časovém horizontu by měl zákon na katolickou církev, její svébytnost, protože o KC a její struktuře vím velmi málo, ten příklad s knězem byl jen typický učebnicový příklad dopadu zákona, nic osobního, zbytečně mě podezíráš z útoku vůči KC. Původně jsem mluvila o zákazu vykonávání farářské činnosti u osob s homosexuální orientaci u nekatolických církvi, protože ony to mají ve svém krédu, je to prostě zcela nepředstavitelná věc v českých nekatolických církvích, aby kněz, kazatel byl homosexuálně orientovaný.
Když si já představuji etický balast - zmatek, který by výhledově v delším časovém horizontu způsobil "antizákon", tak myslím hlavně na společenské příklady - "nové křivdy" - rovnost! Nebo například, viz ty teď, jak jsi reagoval! Uvedla jsem jen teoretický učebnicový příklad týkající se vykonávání profese kněz a už jsi okamžitě přispěchal s osočením, že to by si někteří rádi smsli na KC. Smutné. Nechápeš?! A to stojím na tvé straně, jsem proti zákonu.
rive
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: Hyperion v Neděle, 18. květen 2008 @ 20:55:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No, už jsem to napsal rivemu. Je to otázka svébytnosti správy církve podle jejího práva. Obvykle to bývá nějak definováno v mezinárodní smlouvě mezi nějakým státem a Vatikánem.
|
]
Re: Re: Re: Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: Hyperion v Neděle, 18. květen 2008 @ 20:53:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Rive, správa církve se řídí kanonickým právem - stát jí to právo přiznal. Už dnes existují protidiskriminační zákonné nástroje. Když bude nějaká žena žádat o místo managera a oni ji vyhodí s tím, že ženu nechtějí, může je zažalovat a pravděpodobně soud vyhraje. Když bude ale tatáž žena žádat o místo kněze, nevezmou ji také, ale u soudu neuspěje.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: rive v Neděle, 18. květen 2008 @ 23:46:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Četl jsi ten zákon?
Samozřejmě že o kanonickém právu nic nevím, jak dalece může odporovat nebo nerespektovat české zákony, a jak dalece je povinen český zákonodárce event. nějaký ten veřejný ochránce práv diskriminované osoby přihlížet a respketovat ustanovení - kanonického právo v rámci tohoto zákona. Ale já jsem stejnak KC neřešila, klidně ať má z Vatikánu protekci, já jim to přeji.
rive
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: Hyperion v Pondělí, 19. květen 2008 @ 15:22:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Četl. Ale jinak to není jen otázka KC. V rámci náboženské svobody mají církve některá práva. Pokud jde o diskriminaci, podívej se třeba na to, že nezbytnou podmínkou pro kněze (pastora, staršího ...) je to, aby byl křesťan a člen nějaké konkrétní denominace. Je nemyslitelné, aby tě nevzali do banky, protože jsi ateista - to by byla diskriminace. Ale pokud by se nějaký ateista rozhodl stát pastorem, musel by buď předstírat, že je věřící, nebo by to místo nedostal. Podobné je to i s daňovými zákony, kde (nejen církve) mají také výhody.
|
]
|
|
Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: Marek2 v Neděle, 18. květen 2008 @ 16:32:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | To zas jednou s panem prezidentem plně souhlasím. Ta EU se nás natrápí. |
|
|
Re: Prezident vetoval antidiskriminační zákon (Skóre: 1) Vložil: rive v Úterý, 20. květen 2008 @ 16:08:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Hyperione Já si myslím, že tvrzení, že nepřijetí ženy na funkci manažera do nějaké firmy se stalo z hlediska diskriminace, není zase až tak jednoznačné. Není až tak průkazné, že jde o diskriminaci. Jak dokázat na čí straně je pravda, když ženu nepřijmou jako manažera do funkce. To je přece velmi obtížné. Tvrzení proti tvrzení. Slovíčkaření. Jak lze nějakými důkazy racionálně doložit, která strana má pravdu. Je to vůbec spravedlivě proveditelné. Soudit zaměstnavatele, na co při sepisování smlouvy myslel, jestli byl veden motivem přijmout nejschopnějšího pracovníka, a to může být zrovna nějaký konkrétní muž, nebo že rozhodujícím motivem nepřijetí byl fakt, že zájemkyně je žena.
Pravda je relativní. Ve společnosti bez hodnot a morálky. Takto velmi abstraktně vymezený problém diskriminace přináší novou diskriminaci a zároveň i výhody, pozitivní diskriminaci. Jakákoliv skupina s dostatečnou podporou v zákonodárném sboru, může si prosadit všechno, co se jí zlíbí, kdejaký spolek sdružující osoby s homosexuální orientací,feministek, otců, anarchistů, globalistů…
Na jedné straně je jasné, že se je třeba postavit proti diskriminaci osob nějakým způsobem utlačovaných, že je jasné, že diskriminace je něco špatného. Jenže v reálném životě to není až tak jasné, černobílé. Každý jsme nějakým způsobem v určité diskriminované skupině, každý je nějak proti tomu druhému omezen ve svých právech.
Není až tak od věci, že v určitých situacích je dobré projevovat se diskriminačně. V rámci pravidel morálky omezit nějak práva určité skupiny, to je dávat ji najevo, co se ještě ve slušné společnosti smí, a co už není žádoucí. Mít tu možnost zákonným způsobem dát najevo svůj nesouhlas s myšlenkami – určitou filozofií prezentovanou např. komunisty, nacisty, anarchisti, muslimy.
Znám jednu maminku, která horlila (vytvářela negativní pověst) proti tomu, že ve středisku volného času dona Bosca jsou aktivity jen pro chlapce (právě ty, o které měla zájem její dcera), že je to diskriminace. Nebo co takové židovské gymnázium? Co už je a co není diskriminace, kdo to bude určovat?? Jak hluboko bude zasahovat zákon do práv soukromých subjektů. Proč rušit nějakou osvědčenou tradici či individuálnost.
Muž vystudoval teologickou fakultu. Během studii mu již začalo být jasné, že je gay. Cítil se být povolaný sloužit jako kněz – měl vzdělání – byly mu blízké problémy homosexuální menšiny – byl empatický – extrovert, u lidí oblíbený. Konkrétní církevní organizace má ve svém ustanovení, že nelze, aby kazatel byl homosexuálně orientovaný. Církevní organizace asi těžko před soudem přinese nějaké hmatatelné důkazy, že kněz homosexuální orientace s dobrou pověsti a dobrými referencemi nemůže být dobrým farářem. Z hlediska antizákonu jde o diskriminaci kvůli pohlavní orientaci. Když bude církevní organizace tlačena zákonem k faktu, že bude muset odstranit tuto diskriminaci ze svých přepisů, protože je povinna dodržovat zákony České republiky, co se stane, jak to bude s věrností Kristovu evangelliu?
rive
|
|
|
|
|